Áder János korábbi fideszes köztársasági elnök, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke az Indexnek adott interjújában méltatta a Magyarországra telepített akkumulátorgyárakat.
Áder ismertette, ma a legfejlettebb, leggazdaságosabb technológia a lítiumion-akkumulátor. Bár kísérletek vannak más technológiákra is, de azok még nem tartanak ott, hogy forgalomba helyezhető minőségben és mennyiségben gyártsák.
„Az akkumulátorokat valahol elő kell állítani. Ma Európában hatvan akkumulátorgyár épül, vagy már megépült. Ha Magyarországon minden akkumulátorgyárat megépítenek, ami tervben van, akkor az európai igények 20 százalékát fogjuk kielégíteni”
– magyarázta Áder János, hozzátéve, a másik 80 százalékát máshol állítják elő, így nem egyedül szálltunk be ebbe az üzletbe (Magyarország lakossága jelenleg a világnépesség 0,13%-át teszi ki). Áder szerint a másik kérdés, akarjuk-e, hogy itt maradjon a gazdaság erős húzóágazatát jelentő autóipar (magyarul: az alacsony hozzáadott értékű összeszerelő-üzemek), mert az ott gyártott autók is átállnak elektromos meghajtásra.
Szóba került a leghevesebb vitákat kiváltó első debreceni akkumulátorgyár is, amellyel kapcsolatban komoly környezetszennyezési, és a gyárak vízigényét érintő aggályok is felmerültek.
Ezzel kapcsolatban Áder János úgy vélekedett, ha szigorúan betartják az előírásokat, nem lesz baj, hiszen a gyár szürkevizet, vagy akár szürke szennyvizet fog használni.
„Higgyük el, ha ezt Németországban jónak tartják, akkor ugyanez a technológia, ugyanezzel a fegyelemmel alkalmazható Magyarországon is. Ha komolyan gondoljuk a közlekedés zöldítését, akkor szükségünk lesz a lítiumion-akkumulátorokra”
– kardoskodott az állami pénzekkel is alaposan kitömött beruházások mellett Áder, majd kijelentette, „ha valaki mond egy másik technológiai megoldást, akkor felteszem a kezem és azt mondom, menjünk abba az irányba, de még senki nem mondott ilyet”.