Akkora a baj, hogy bizonytalan ideig nem indít és nem fogad vonatokat a Keleti pályaudvar a vasárnap esti baleset miatt, a vonatok más budapesti állomásokra érkeznek és onnan indulnak.
A Mávinform hétfő reggeli közleménye szerint „hosszabb eljutási időre kell számítani” (nem mintha máskor normál, menetrendszerinti eljutással számolhatnának az utasok – a szerk.).
Továbbra is tart a műszaki mentés a baleset helyszínén. A szakemberek folyamatosan végzik a kisiklott kocsik visszaemelését, hogy mielőbb megindulhasson a forgalom.
Megnyugtattak, a vasúti jegyek érvényesek az M2-es, M4-es metró és a H8-as HÉV teljes vonalán, valamint Kőbánya felső állomás eléréséhez a 23-as és 24-es villamoson a Keleti pályaudvar és az Orczy tér között, a 37-es és 37A villamoson a Magdolna utca és Kőbánya felső vasútállomás között, Rákos vasútállomás eléréséhez az Örs vezér terétől a 97E, 161-es, 161E, 168E, 169E buszon (a 97E és a 169E járat is megáll Rákosnál).
Pótlóbuszok közlekednek a Keleti pályaudvar (Kerepesi úti buszvégállomás) – Kőbánya felső (Albertirsai út) – Rákos vasútállomás szakaszon. A buszok állítólag folyamatosan indulnak.
A Keletiben tapasztalható káosz érint számos vasútvonalat, ezekről a Mávinform oldalán tájékozódhatnak az utasok.
Mint tegnap megírtuk, kisiklott egy Intercity vonat a Keleti pályaudvar közelében vasárnap este (miután nem sokkal korábban, délelőtt a IX. kerületben egy tehervonat siklott ki, szombaton pedig a sín tört el a dél-balatoni vasútvonalon).
Vitézy: a cinikus másokra mutogatás kevés lesz
Vitézy Dávid közben arról írt a Facebook-oldalán, hogy „természetesen senki nem tudhatja még, hogy mi történt pontosan a Keletiben (…), az viszont biztos, hogy sokkal nagyobb baj is lehetett volna ebből, ha a két vonat össze is ütközik a kisiklás következtében”.
„Ez nem perceken, hanem csak másodperceken múlt. Az biztos, hogy itt most a cinikusan vigyorogva másokra mutogatás, beszólogatás és a klímaváltozásra hivatkozás kevés lesz”
– írta a közlekedési szakember Lázár János miniszter szokásos (várható) reakciójára utalva.
Értékelése szerint ami azonban biztos, hogy mindhárom budapesti fejpályaudvar és az oda vezető vasúti infrastruktúra rémes állapotban van, ezért is született két éve a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia és abból számos beruházás terve.
„A Keletiben számos váltón már csak 20 km/h a megengedett sebesség az állapotromlás miatt, a Nyugati biztosítóberendezéséről jobb, ha nem is beszélünk. Lázár János ennek ellenére a rengeteg már elvégzett munka ellenére az összes előkészítés alatt álló budapesti vasúti beruházást leállította, a Keleti pályaudvarra vezető szakaszok felújításának tervezését pedig a már megszerzett uniós pénzek ellenére visszamondta” – emlékeztetett Vitézy.
Azt is írta, hogy a tegnap esti szerencsétlenség képein is látható „InterCity-be sorolt piros csíkos, 52-54 éves fapados, klíma nélküli személykocsik” valójában nem oda valók,
„szégyen, hogy feláras távolsági vonatban ezek járnak”.
Vitézy szerint a kormány már 2022 nyarán döntött egy teljesen új InterCity-flotta beszerzéséről, a folyamat el is indult, „aztán jött Lázár János, és egyik első miniszteri lépésével visszavonta ezt is, az új mozdonyok beszerzésével együtt – hogy aztán azóta se történjen semmi ezügyben, immár két éve”.
„Arról pedig ne is beszéljünk, mennyire nem megy egy ilyen súlyú zavar kezelése, az utasok megfelelő tájékoztatása – sajnos ez sem újkeletű probléma. Szóval, bár a mai baleset okait nem tudjuk, de akár a pálya, akár a jármű meghibásodása okozta a kisiklást, bőven van nem csak elvont politikai, de közvetlen döntéshozói felelőssége is a közlekedési miniszternek – hiszen nem enyhítette, hanem minden lépésével csak mélyítette a magyar vasút egyre súlyosabb válságát az elmúlt időszakban” – zárta posztját Vitézy.