Hatalmasat esett a magyar pálinkafogyasztás

Nagyon szomorú a gyárigazgató-szakember, hogy az emberek nem isznak már annyit.

Hatalmasat esett a magyar pálinkafogyasztás
Fotó: Flickr/sikeri

A népegészségügyi termékadó bevezetésének hatására mintegy 60 százalékkal esett vissza tavaly a pálinka kereskedelmi forgalma, ami a 800 ezer alkoholista Magyarországán akár jó hír is lehetne, de a „Magyar Pálinka Lovagrend” szerint nem az: „az ágazat stabilitásának megőrzése érdekében” szorgalmazzák a Pénzügyminisztériumnál a pálinka áfájának 27 százalékról 5 százalékra csökkentését.

Barabás Attila, a Magyar Pálinka Lovagrend nagymestere – és aki egyben a Győri Likőrgyár Zrt. vezérigazgatója is –, arról panaszkodott az MTI-nek, hogy

  • 2019-ben 1,12 millió liter 50 százalékos gyümölcspálinka fogyott, amely 2,24 millió darab 0,5 literes pálinkát jelent,
  • míg 2018-ban még 5,6 millió félliteres palackot vertek le a magyarok.

Szerinte a forgalom visszaesésének hátterében a tavaly év elején a pálinkákra is kivetett népegészségügyi termékadó áll, amely egy üveg 0,5 literes pálinka kereskedelmi árát 500-1000 forinttal is emelte. Erősítette a forgalom visszaesését az is, hogy a kereskedők az előző év decemberében jelentős készleteket tároltak be a még termékadó-mentes pálinkákból, és ez 2019-ben tovább csökkentette az áremelkedés miatt amúgy is csökkenő keresletet – magyarázta.

Barabás szerint az áfacsökkentés hatása azonnal érezhető lenne a forgalom növekedésében. Ezen túl kedvezően hatna a forgalomra a termék népszerűsítése az országba érkező turisták körében, alternatív felhasználási területeinek bővítése, továbbá átgondolt kiviteli stratégiát kellene kidolgozni a pálinka külpiaci elhelyezésére.

A Magyar Pálinka Lovagrend nagymestere hozzátette:

a pálinka 2022-ben lesz 700 éves, ezért szeretnék elérni, hogy azt az évet a pálinka évének nyilvánítsák, Pálinka 700 címmel.

Kapcsolódó hírek