A gumiabroncsok vásárlásakor sok autós kizárólag a gyártási dátumra, vagyis a DOT számra összpontosít, pedig ennél sokkal fontosabb tényezők is befolyásolják egy abroncs biztonságosságát és teljesítményét. Bár a gumik idővel természetesen öregszenek, az élettartamukat számos tényező befolyásolja, például a tárolás, a használati mód és az anyagminőség. A következőkben bemutatjuk azokat a szempontokat, amelyek segítenek reális képet alkotni arról, hogy mennyire számít egy gumiabroncs életkora.
1. A megfelelően tárolt gumik akár 6-8 évig is használhatók
Sokan tévesen azt gondolják, hogy egy gumiabroncs kizárólag az életkora miatt válik veszélyessé, pedig a valóság ennél összetettebb. Ha egy abroncsot megfelelő körülmények között tároltak – vagyis száraz, hűvös helyen, UV-sugárzástól védve – akkor az öregedési folyamat jelentősen lelassul. Egy raktárban tartott, bontatlan gumi még 6-8 évesen is használható lehet, míg egy frissen gyártott, de rosszul tárolt abroncs akár néhány év alatt elveszítheti a megfelelő tulajdonságait.
2. A prémium márkák hosszabb élettartamot biztosítanak
Nem minden gumi öregszik egyformán, ugyanis az egyes gyártók eltérő minőségű alapanyagokat és fejlesztéseket alkalmaznak. A prémium gyártók, mint például Michelin, Continental vagy Pirelli, speciális anyagkeverékeket használnak, amelyek jobban ellenállnak az öregedésnek és a környezeti hatásoknak. Ennek köszönhetően egy jó minőségű abroncs akár 6-8 évig is megbízható teljesítményt nyújthat, míg egy kevésbé tartós anyagokból készült gumi ennél sokkal hamarabb elveszítheti a tapadását és rugalmasságát.
3. Jobb egy régebbi, új gumi, mint egy bizonytalan előéletű használt
A vásárlók gyakran kifejezetten az aktuális évben gyártott gumikat keresik, miközben a valódi kockázatot a használt abroncsok jelentik. Egy néhány éves, új állapotú gumi sokkal biztonságosabb választás, mint egy korábban használt, de ismeretlen előéletű abroncs. A használt gumiknál soha nem lehet teljes bizonyossággal tudni, hogy milyen körülmények között tárolták, milyen útfelületen futottak, és érte-e őket olyan sérülés, amely később problémát okozhat.
4. Nagy teljesítményű autóknál a gumi előbb elkopik, minthogy elöregedne
A nagy teljesítményű sportautók és erősebb motorral szerelt járművek esetében a gumik kopása gyakran gyorsabb, mint az öregedésük. A nagy sebesség, intenzív gyorsítások és erős fékezések miatt ezek az abroncsok hamarabb elhasználódnak, így a DOT szám ebben az esetben másodlagos szempont. Egy sportautón a gumikat úgyis a kopás miatt kell cserélni, nem pedig azért, mert néhány évvel korábban gyártották őket.
5. Ha keveset használod az autót, a gumi tovább tart
Az alacsony futásteljesítményű autóknál előfordulhat, hogy a gumik nem kopnak el teljesen, mielőtt öregedni kezdenének. Ha az autót csak rövid utakra használod, és a gumik ritkán érik el az üzemi hőmérsékletet, akkor az öregedés hatásai hamarabb jelentkezhetnek. Ugyanakkor, ha a jármű huzamosabb ideig áll egy helyben, különösen tűző napon, az UV-sugárzás és a környezeti tényezők idő előtt károsíthatják a gumi szerkezetét. Ilyen esetben az élettartamot a megfelelő tárolás és rendszeres karbantartás hosszabbíthatja meg.
6. Egyes országok szigorúan szabályozzák a gumik életkorát
Bár Magyarországon jelenleg nincs konkrét törvényi előírás a gumik maximális életkorára vonatkozóan, egyes európai országokban már szigorúbb szabályok vannak érvényben. Ausztriában és Németországban például a téli gumik esetében már 5-6 éves kor után is lehetnek korlátozások. Ha rendszeresen utazol külföldre, érdemes ellenőrizni az adott ország előírásait, hogy elkerüld az esetleges büntetéseket vagy a nem megfelelő tapadásból eredő baleseti kockázatokat.
7. 5 évnél idősebb gumiabroncsot vásárolni nem ajánlott
Bár a prémium gumik és a megfelelő tárolás hosszabb élettartamot biztosíthat, az 5 évnél idősebb abroncsok vásárlását általában nem ajánlják. A gumi természetes öregedése miatt a szakértők azt javasolják, hogy 5 év után a gumikat rendszeresen ellenőrizzék, 10 év után pedig mindenképpen cseréljék. Ha egy abroncs már 5 évesnél idősebb, akkor vásárlás előtt érdemes alaposan átvizsgálni, különösen a tárolási körülmények figyelembevételével.
Röviden a lényeg amit jó tudni…
A DOT szám fontos információ, de nem szabad kizárólag erre alapozni a gumiabroncs-vásárlást. A tárolás, a gumi minősége és a használati szokások legalább ilyen meghatározó tényezők. Egy jól tárolt, 6-8 éves új gumi is lehet teljesen biztonságos, míg egy rosszul tárolt, frissen gyártott abroncs hamarabb elveszítheti az ideális tulajdonságait. Ha valóban hosszú távon megbízható gumikat szeretnél, akkor érdemes prémium márkát választani, és a használt abroncsok helyett inkább egy új, de akár néhány éves DOT számmal rendelkező gumit venni. A lényeg tehát nem az, hogy mikor gyártották a gumit, hanem az, hogy milyen állapotban van és mennyire felel meg az adott használati körülményeknek.