Ahogy mi is foglalkoztunk vele, az EU október 10-én hatályba lépő új szabályozása szigorúbb átláthatóságot ír elő a politikai hirdetésekkel kapcsolatban, ezért az Alphabet (a Google és a YouTube anyavállalata) és a Meta (a Facebook és az Instagram üzemeltetője) is beszünteti felületein a politikai reklámok megjelentetését.
A két technológiai óriás azután döntött így, hogy nem kívánnak megfelelni az előírásoknak, ez viszont jelentős hatással lesz a közösségi média működésére, az online élményre, és természetesen a politikai kommunikációra is.
A két cég közül a Google lépett először: szeptember 22-től fokozatosan kivezeti platformjairól az ilyen jellegű tartalmakat, és már az Ads Transparency Center adatbázis uniós része sem elérhető. Ezen a felületen korábban részletes információkat lehetett találni a YouTube-on és más Google-felületeken megjelenő politikai hirdetésekről – például azok költségéről, célközönségéről és a hirdető kilétéről.
A Telex szerint bár az új szabályozás értelmében az adatbázisba a jövőben amúgy sem kerültek volna fel friss adatok, a Google indoklás nélkül a már meglévő archívumot is törölte.