Szeptember 22-től a Google nem jelenít meg politikai hirdetéseket az Európai Unió területén – írja a Telex.
A változást a cég nem verte nagydobra: mindössze egy rövid értesítés jelent meg a hirdetői felületen, amelyben jelezték, hogy ettől a naptól kezdve nem fogadnak ilyen reklámokat. Egyelőre nem világos, hogy a tiltás pontosan mely időponttól érvényes, milyen időzóna szerint, illetve mi történik a már futó kampányokkal – azokat is leállítják, vagy csupán új hirdetéseket nem engednek be.
A Google már tavaly jelezte, hogy a politikai reklámokat kivezeti mind a YouTube-ról, mind az AdSense-ből, amely az internet egyik legnagyobb hirdetési hálózata.
A lépés időzítése nem véletlen, ugyanis október 10-én lép életbe az EU új szabályozása, amely szigorúbb átláthatósági követelményeket ír elő a politikai hirdetésekre.
Az előírások szerint a hirdetéseknek egyértelműen jelezniük kell például a szponzort, a kapcsolódó választást vagy népszavazást, a költések nagyságát, valamint az esetleges célzási technikákat. Emellett az adatgyűjtés szabályait is szigorítják.
A Facebookról is eltűnhetnek a politikai hirdetések
Nemcsak a Google, hanem a Meta is hasonló döntést hozott: a következő hetekben a Facebook anyavállalata is kivezeti a politikai és társadalmi témájú hirdetéseket. Ez különösen érzékenyen érintheti a magyar politikai szereplőket, akik az utóbbi hónapokban még jelentős összegeket költöttek ilyen kampányokra.
Bár egyes kormánypárti szereplők szerint a tiltás inkább az ellenzéki Tisza Pártot sújtja, a számok azt mutatják, hogy valójában a Fidesz veszít a legtöbbet, hiszen eddig ők használták legintenzívebben a politikai hirdetéseket.