Gigabírságot kapott a Lidl: éveken át átverték a vásárlókat

„Teljes kiőrlésűnek” hazudtak több olyan terméket, amelyekben csak mintegy 30-33% volt a teljes kiőrlésű liszt.

lidl-aruhaz
Fotó: lidl.hu

Megtévesztő volt a Lidl kommunikációja több „teljes kiőrlésűként” hirdetett terméke esetében, ezért a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 186 millió forint bírságot szabott ki az országszerte mintegy 200 áruházat működtető kiskereskedelmi vállalkozásra.

A hatóság csütörtökön közölte, hogy még januárjában indítottak versenyfelügyeleti eljárást a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt.-vel szemben, mert azt gyanították, hogy a cég négy, „teljes kiőrlésű” jelzővel forgalmazott termékével (teljes kiőrlésű nosztalgia kifli, PurPur teljes kiőrlésű stangli, teljes kiőrlésű pogácsa magvakkal és teljes kiőrlésű búzaliszt felhasználásával készült kakaós csiga édesítőszerekkel) megtéveszti a fogyasztókat, mivel azok

a finomlisztnél kisebb arányban tartalmaznak teljes kiőrlésű lisztet.

A GVH gyanúja beigazolódott: a Lidl megtévesztette a fogyasztókat, a termékek elnevezésével megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytatott a termékek összetételével kapcsolatban. Valójában az érintett termékekben a lisztnek csak mintegy 30-33 százaléka volt teljes kiőrlésű, a többi az elnevezéssel ellentétben olcsóbb és egészségügyi szempontból kevésbé előnyös finomlisztből készült.

50 százaléktól lehet csak teljes kiőrlésűnek nevezni

Ha egy vállalkozás „teljes kiőrlésű” jelzővel illet egy pékárut, akkor a termék alapanyagának legalább 50 százalékban teljes kiőrlésű lisztnek kell lennie.

A GVH súlyosbító körülményként vette figyelembe, hogy

a jogsértő kereskedelmi gyakorlat huzamosabb ideig, évekig tartott és tart jelenleg is, így széles fogyasztói kört ért el, továbbá a kereskedelmi kommunikációval érintett fogyasztói kör részben sérülékeny, például cukorbetegek és inzulinrezisztens fogyasztók.

Az ügy okán a GVH arra hívja fel a figyelmet, hogy a vállalkozásoknak a kereskedelmi kommunikációjuk kialakítása során figyelmemmel kell lenniük arra, hogy a fogyasztók miként fogják értelmezni üzenetüket, és nem várhatják el a fogyasztóktól, hogy az állítások valóságtartalmának utánajárjanak. A nemzeti versenyhatóság kiemelt figyelemmel kezeli azon állításokat, melyek bizonyos termékek egészségre gyakorolt hatásaira utalnak, hisz egyes fogyasztói csoportok – például a speciális étrenddel élők – különösen kitettek ezeknek az állításoknak – közölték.

Reagált a Lidl

A Lidl válaszul azt közölte, nem értenek egyet a GVH határozatával.

Felelős vállalatként folyamatosan azon dolgoznak, hogy felhívják a figyelmet az egészségtudatos táplálkozás fontosságára és széles, magas minőségű termékkínálatával támogassa vásárlóit a tudatos vásárlói döntések meghozatalában – írták. Az áruházlánc stratégiai fontosságú, helyben sütött pékáru részlege pedig számos alternatívát kínál – izzadták még ki a szokásos vállalati bullshitet, a GVH kifogásaira csak annyit reagálva, hogy

az érintett négy termék beszállítója szerződésben garantálta a Lidl számára a teljes kiőrlésű megnevezés használatának jogszerűségét. Továbbá az árucikkek teljes kiőrlésű liszttartalma úgy került meghatározásra, hogy annak „beltartalmi értékei mellett az ízélmény is megmaradjon”!

Gigabírságot kapott az About You, több százezer magyar vásárlónak fizetnek vissza pénzt

Brutális bírságot kapott a Használtautó.hu

Lecsapott a GVH a népszerű magyar influenszer-polihisztorra

Itt az árrésstop eredménye: korlátozást vezetett be számos áruházlánc

Súlyos pofon Orbánéknak, megszólalt a hitelminősítő

Facebookon tarhál a Zala Megyei Kormányhivatal, hogy az emberek adjanak pénzt egy kislány kezelésére, kiakadtak a kommentelők