Facebook-videóban büszkélkedett el vele pénteken Varga Mihály pénzügyminiszter, hogy megszületett a Budapest-Belgrád vasútvonal építésére vonatkozó hitelmegállapodás a kínai Eximbankkal, vagyis megkezdődhet a beruházás, Magyarország pedig Oroszország után immár Kína felé is eladósodott potom 700 milliárd forinttal.
Az építkezés kivitelezési munkálatait hogy, hogy nem a Mészáros Lőrinc felcsúti milliárdos érdekeltségébe tartozó Opus Global Zrt. nyerte meg konzorciumban, és az sem túl nagy meglepetés, hogy a vasútvonallal kapcsolatos iratok tíz évig titkosak lesznek.
Varga úgy tudja, Magyarország számára előnyös és biztonságos hitelszerződés született, a beruházás 85 százalékát hitelből, a fennmaradó 15 százalékot saját forrásból biztosításával finanszírozza a magyar állam (bármit is jelentsen ebben az esetben az „előnyös” szó). Beszélt arról is, hogy a gigaberuházás végeztével az ország a térség logisztikai központjává válhat, hazánk kínálhatja a kínai áruk leggyorsabb szállítási útvonalát a görögországi kikötők és Nyugat-Európa között.
A vasútvonal magyar szakasza 166 kilométer, a beruházás ezen költségét 2015-ben még 472 milliárd forintra becsülte a kormány. A kivitelező Mészáros-féle Opus Global viszont nemrég azt közölte, 2,078 milliárd dollárért (átszámítva 700 milliárd forintért) tudja csak elvállalni a munkát.
A beruházást segíti a válsághelyzetben is vadászkiállításával jeleskedő Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes is, aki április elején nyújtott be egy törvényjavaslatot, mely tíz évre titkosítaná a projektet.