Alacsony vízállásnál sem egyszerű a Dunában a mentőbúvárok dolga, a jelenlegi erős sodrás, a magas vízállás pedig rendkívül megnehezíti a dolgukat – mondta az Indexnek egy volt ipari búvár, aki szerint a hajó kiemelése jelenleg lehetetlen küldetésnek tűnik.
A szerda esti dunai hajókatasztrófához kapcsolódó kutatásban a Magyar Honvédség, a katasztrófavédelem és a rendőrség búvárjai mellett külsős szakemberek is részt vesznek, az osztrák Cobra különleges egysége is Budapestre érkezett.
Az Indexnek nyilatkozó volt ipari búvár szerint az állami és ipari búvárok stressz-szintje eltérő, utóbbiak napi szinten dolgoznak hasonló körülmények között.
„A búvár legnagyobb ellensége a pánik, ezért sem mindegy, ki hányszor dolgozott élesben. Azt sem könnyű először kezelni, ha beleakadsz egy holttestbe”
– fogalmazott a szakember, megjegyezve, jelenleg szó szerint az orrukig sem látnak a búvárok, jórészt a kezüket használják felderítésre, kutatásra. Elmondta, speciális ruhára is sisakra van szükség, a sodrás ugyanis simán kifordítja a merülőket a mezei könnyűbúvár-felszerelésből. Visznek ugyan palackot, de az csak vészhelyzetben használható, levegőellátásuk a felszínről biztosított.
A volt ipari búvár szerint a Margit híd pillére miatt erősebb a sodrás, tovább nehezítve az elsüllyedt Hableányhoz való jutást. Véleménye szerint
a jelenlegi állapotok között nem szabad bemenni a hajótestbe, veszélybe kerülhet a merülők élete, az eszközöket sem tudják biztonsággal levenni.
Beszélt arról is, hogy egy búvár egy-másfél órát tud dolgozni, ennyi idő alatt ki is hűlnek. A merülésekhez az Indexnek nyilatkozó férfi szerint minimum ötfős, összeszokott csapat kell, emellett egy higgadt merülésvezetőre van szükség a felszínen.