Te jobb cikkeket írnál? Hírszerkesztőt keres a Röviden! → Részletek
A MÁV Vagon Kft. mintegy 75 százaléka magánkézbe kerül a kormány döntése alapján, jelentette be a társaságcsoport kedden. Úgy magyarázták, a magántőke bevonásával „jobbá, egyszerűbbé válhat a vasúti járművek karbantartásának és gyártásának folyamata” a MÁV-Volán-csoportnál.
A cég továbbra is a MÁV-Volán-csoport leányvállalata marad, így állításuk szerint a munkavállalók foglalkoztatásának feltételeit nem befolyásolja a tulajdonosi szerkezet változása.
A vállalat új, többségi tulajdonosa a Magyar Vagon Zrt. lesz, amely a Dunakeszi Járműjavító tulajdonosaként a magyar vasútijármű-gyártó és karbantartó piac meghatározó szereplője – írták a közleményben, azt már szerényen elhallgatva, hogy a mutyival valószínűleg ezúttal sem az utasok, hanem a NER jár jól: a Forbes egyik korábbi cikke szerint ugyanis a Magyar Vagont még 2019-ben alapította Szalay-Bobrovniczky Kristóf jelenlegi honvédelmi díszficsúr. A cég jelenleg a Solva II Magántőkealap érdekeltsége, ami a NAV adatbázisa szerint Hernádi Zsolt MOL-vezérigazgató érdekeltségébe tartozik.
A hvg.hu cikke azt is megjegyzi, a Magyar Vagont végső soron a magyar állam rakta össze mindenkori NER-es tulajdonosának, állami vagyonelemekkel hizlalta fel, legnagyobb bizniszét a magyar állam hozta tető alá és az állami Eximbank finanszírozza.
A közlés szerint a privatizáció szerződéskötésére várhatóan október közepén kerül sor.
A nyilvánosan hozzáférhető adatok szerint a MÁV Vagon Kft. értékesítési nettó árbevétele 2022-ben 43,8 milliárd forint volt az előző évi 10,8 milliárd forint után. A társaság adózott eredménye 2022-ben 87 millió forint volt a 2021-ben elért 1 milliárd forinttal szemben.