Megszólalt a MÁV, miután az osztrákok levágták a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról

A vasúttársaság szerint nincs akkora baj, ugyanis hazafelé továbbra is átszállás nélkül lehet jönni.

Keleti pályaudvar
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Magyarország felé valamennyi Railjet továbbra is a teljes útvonalán közlekedik, utasaiknak Bécsben nem kell átszállniuk, míg a másik irányban érdemes a tervezettnél korábban induló vonatot választani – ezt bírta reagálni a MÁV, miután a héten kiderült: az osztrákok többszöri figyelmeztetés után megelégelték az állandó késéseket, ezért hétfőtől levágják a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról, vagyis mostantól pl. a Railjet Budapestről München helyett csak Bécsig közlekedik, így a német városba csak átszállással lehet majd eljutni.

Vasárnap a MÁV is megerősítette, hogy a budapesti Keleti pályaudvarról 7.40 és 15.40 között kétóránként Bécsen át Münchenbe induló Railjetek csak Bécsig közlekednek, onnan az utasok bécsi átszállással utazhatnak tovább. Annak érdekében, hogy utazók Bécstől a Railjettel tudjanak továbbutazni, azt javasolják, hogy a Bécsbe eljutáshoz

a tervezettnél egy órával korábban induló nemzetközi vonatot válasszák.

Az Ausztria irányába szóló nemzetközi jegyek az érvényességi időn belül más vonatokon is igénybe vehetők, ha az utas a külföldi csatlakozás érdekében a korábbi vonattal utazna el. A korábbi vonattal utazók számára díjmentes helyfoglalást és kerékpárhelyjegyet – férőhelytől függően – biztosítanak.

Ha az átszállás miatt valaki a felajánlott korábbi eljutási lehetőség ellenére lemond az utazásáról, akkor számára kezelési költség nélkül visszatérítik a már megváltott nemzetközi jegy árát az utazás még meg nem tett szakaszára vonatkozóan – írták. A bécsi főpályaudvaron (Wien Hbf) állítólag segítik majd az utasokat az eligazodásban és az átszálláskor is.

A változás ugyanakkor szerencsére nem minden Bécsbe induló Railjetet érint: a Keleti pályaudvarról 6.40-kor Zürichbe és 17.40-kor Salzburgba induló járat teljes útvonalon közlekedik, továbbá a változás nem érinti a Bécsen, Salzburgon, Münchenen át Stuttgartba, illetve Zürichbe közlekedő Kálmán Imre EuroNight közlekedését sem.

Magyarország felé valamennyi Railjet vonat továbbra is a teljes útvonalán közlekedik, az utasaiknak Bécsben nem kell átszállniuk – nyugtatott meg a MÁV.

Vitézy: megszűnt a szakmai kontroll a MÁV működése fölött

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár péntek reggel a közösségi oldalán arról írt, „felfoghatatlan számára”, hogy hogyan idézhetett elő ilyen helyzetet a magyar vasúttársaság, „hogy nem sikerült a vonatokat olyan időpontban indítani Budapestről akár a menetrendet módosítva, hogy időben menetrend szerint odaérjenek Bécsbe”. Szerinte

„az, hogy ez mégis így történik, egyet mutat: lényegében az intézményes szakmai kontroll megszűnt a MÁV működése fölött, s ezt a fajta rugalmatlanságot és az utasok szempontjainak leghátulra sorolását következmények nélkül meg lehet tenni – az ország legfontosabb nemzetközi vasúti kapcsolatánál”.

Uniós szabályozást sérthetett a MÁV

A Népszava ugyanakkor azt írja, nem csak a késések miatt tiltották ki a magyar vonatokat Nyugat-Európa egyes részeiből. A lapnak Spohn Márton, a Közlekedő Tömeg Egyesület alelnöke arról beszélt, hogy uniós szabályozást sértett a MÁV a Budapest–Bécs vonalon kezdett, Lázár János miniszter által sebtében kikényszerített építési munkálatokkal:

„A MÁV szinte egyik napról a másikra megkezdett pályafelújítása a vonatkozó uniós szabályozásnak gyakorlatilag minden pontjába beleütközik”

– magyarázta a közlekedési szakérő.

A szabályozás szerint ugyanis a hét napnál hosszabb, a forgalom több mint 30 százalékát érintő pályakarbantartásokat két évre előre be kell jelenteni és egyeztetni kell a várható korlátozásról az érintett pálya használóival, az utasokon kívül a többi vasúttársasággal és a fuvarozókkal is.

A MÁV azonban nemhogy két éve, de két hónappal korábban se hirdette ki ezt a tervét, kész helyzet elé állított mindenkit.

Meglepő számokat közölt a MÁV, rengeteg pénzt fizettek vissza az utasoknak augusztusban is

Kisiklott és az árokba dőlt egy vonat Magyarkútnál, 20 fő utazott rajta

Mozgó vonatból ugrott ki egy gyermek, mentőhelikopter vitte el

Lázár János bemondta: visszafordíthatatlanul a megújulás útjára lépett a MÁV-Volán csoport

Megelégelték a várakozást, autósok hajtották fel a sorompót, miközben a vonatok tovább közlekedtek

Kigyulladt a Citadella InterCity mozdonya