Magyarország felé valamennyi Railjet továbbra is a teljes útvonalán közlekedik, utasaiknak Bécsben nem kell átszállniuk, míg a másik irányban érdemes a tervezettnél korábban induló vonatot választani – ezt bírta reagálni a MÁV, miután a héten kiderült: az osztrákok többszöri figyelmeztetés után megelégelték az állandó késéseket, ezért hétfőtől levágják a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról, vagyis mostantól pl. a Railjet Budapestről München helyett csak Bécsig közlekedik, így a német városba csak átszállással lehet majd eljutni.
Vasárnap a MÁV is megerősítette, hogy a budapesti Keleti pályaudvarról 7.40 és 15.40 között kétóránként Bécsen át Münchenbe induló Railjetek csak Bécsig közlekednek, onnan az utasok bécsi átszállással utazhatnak tovább. Annak érdekében, hogy utazók Bécstől a Railjettel tudjanak továbbutazni, azt javasolják, hogy a Bécsbe eljutáshoz
a tervezettnél egy órával korábban induló nemzetközi vonatot válasszák.
Az Ausztria irányába szóló nemzetközi jegyek az érvényességi időn belül más vonatokon is igénybe vehetők, ha az utas a külföldi csatlakozás érdekében a korábbi vonattal utazna el. A korábbi vonattal utazók számára díjmentes helyfoglalást és kerékpárhelyjegyet – férőhelytől függően – biztosítanak.
Ha az átszállás miatt valaki a felajánlott korábbi eljutási lehetőség ellenére lemond az utazásáról, akkor számára kezelési költség nélkül visszatérítik a már megváltott nemzetközi jegy árát az utazás még meg nem tett szakaszára vonatkozóan – írták. A bécsi főpályaudvaron (Wien Hbf) állítólag segítik majd az utasokat az eligazodásban és az átszálláskor is.
A változás ugyanakkor szerencsére nem minden Bécsbe induló Railjetet érint: a Keleti pályaudvarról 6.40-kor Zürichbe és 17.40-kor Salzburgba induló járat teljes útvonalon közlekedik, továbbá a változás nem érinti a Bécsen, Salzburgon, Münchenen át Stuttgartba, illetve Zürichbe közlekedő Kálmán Imre EuroNight közlekedését sem.
Magyarország felé valamennyi Railjet vonat továbbra is a teljes útvonalán közlekedik, az utasaiknak Bécsben nem kell átszállniuk – nyugtatott meg a MÁV.
Vitézy: megszűnt a szakmai kontroll a MÁV működése fölött
Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár péntek reggel a közösségi oldalán arról írt, „felfoghatatlan számára”, hogy hogyan idézhetett elő ilyen helyzetet a magyar vasúttársaság, „hogy nem sikerült a vonatokat olyan időpontban indítani Budapestről akár a menetrendet módosítva, hogy időben menetrend szerint odaérjenek Bécsbe”. Szerinte
„az, hogy ez mégis így történik, egyet mutat: lényegében az intézményes szakmai kontroll megszűnt a MÁV működése fölött, s ezt a fajta rugalmatlanságot és az utasok szempontjainak leghátulra sorolását következmények nélkül meg lehet tenni – az ország legfontosabb nemzetközi vasúti kapcsolatánál”.
Uniós szabályozást sérthetett a MÁV
A Népszava ugyanakkor azt írja, nem csak a késések miatt tiltották ki a magyar vonatokat Nyugat-Európa egyes részeiből. A lapnak Spohn Márton, a Közlekedő Tömeg Egyesület alelnöke arról beszélt, hogy uniós szabályozást sértett a MÁV a Budapest–Bécs vonalon kezdett, Lázár János miniszter által sebtében kikényszerített építési munkálatokkal:
„A MÁV szinte egyik napról a másikra megkezdett pályafelújítása a vonatkozó uniós szabályozásnak gyakorlatilag minden pontjába beleütközik”
– magyarázta a közlekedési szakérő.
A szabályozás szerint ugyanis a hét napnál hosszabb, a forgalom több mint 30 százalékát érintő pályakarbantartásokat két évre előre be kell jelenteni és egyeztetni kell a várható korlátozásról az érintett pálya használóival, az utasokon kívül a többi vasúttársasággal és a fuvarozókkal is.
A MÁV azonban nemhogy két éve, de két hónappal korábban se hirdette ki ezt a tervét, kész helyzet elé állított mindenkit.