Baleset

Ketten meghaltak egy balesetben Budapesten, a vétkes sofőr és utasai elmenekültek

Életmód

Megszűnik egy kedvelt tévécsatorna Magyarországon

Baleset

Nagy baleset Budapesten, több busz is késik

1,2 milliárd forintra bírságolta a Facebookot a magyar Gazdasági Versenyhivatal

Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója beszédet tart a 2019-es F8 fejlesztői konferencián.
Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója beszédet tart a 2019-es F8 fejlesztői konferencián. Fotó: Flickr/Anthony Quintano

Történetének eddig legnagyobb összegű fogyasztóvédelmi bírságát osztott ki a Gazdasági Versenyhivatal: 1,2 milliárd forintra bírságolta a Facebookot.

A hivatal pénteki tájékoztatása szerint a GVH megállapította, hogy

a Facebook Ireland Ltd. jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette szolgáltatását nyitóoldalán és súgóközpontjában.

A fogyasztóknak ugyan valóban nem kellett díjat fizetniük a szolgáltatás igénybevételéért, de felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a vállalkozásnak és így fizettek a szolgáltatásért – fejtette ki a versenyhivatal.

A Facebook üzleti modelljének lényege, hogy az oldalon megosztott tartalmakkal magához vonzza a fogyasztókat, akiknek érdeklődéséről, viselkedéséről, vásárlási szokásairól részletes adatokat gyűjt. Az adatok birtokában célzott reklámozási lehetőséget értékesít üzleti ügyfeleinek, a reklámokat pedig a posztok között elhelyezve juttatja el a fogyasztókhoz.

A GVH álláspontja szerint a regisztrációs oldalon megjelenített „ingyenes és bárki csatlakozhat”, „ingyenes és az is marad” üzenetek azonban elterelik a fogyasztó figyelmét az általa vállalt ellentételezésről, azaz adatainak átadásáról, terjedelméről és ezek következményeiről.

A hatóság a bírság meghatározásakor a Facebook Ireland Ltd. magyarországi hirdetési bevételének csak egy részéből indult ki, és figyelemmel volt arra is, hogy a vállalkozás a versenyfelügyeleti eljárás során globálisan módosította a vizsgált nyitóoldali, ingyenességre vonatkozó szlogenjeit, továbbá a súgóközpont kifogásolt tartalmát.

Korábban egyébként az Egyesült Államokban és Európában is születtek hasonló döntések. Idén áprilisban az Európai Bizottság és tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok nyomására a Facebook frissítette felhasználási feltételeit és szolgáltatásait. Az új feltételekből egyértelműen kiderül, hogy a vállalat miként használja fel a közösségi oldalra bejelentkezők adatait profilalkotási tevékenységek és a vállalat finanszírozását szolgáló célzott hirdetések megjelenítéséhez.

Kapcsolódó friss hírek

110 ezerhez közelít a külföldön dolgozó magyarok száma

Nagy baleset az M7-es autópályán, Balatonvilágosnál

Holttestet találtak az utcán Szentesen

Elképesztő pénzért kelt el Magyar Péter „női” napszemüvege

Aláírásgyűjtő aktivistákat vertek meg Budapesten

Busz és villamos karambolozott Budapesten