Baleset

Súlyos baleset az M1-es autópályán, megállították a forgalmat, óriási a torlódás

Közlekedés

Kisiklott egy vonat reggel a Keletiben, a MÁV hallgat

Baleset

Lezuhant egy autó az M1-es autópályáról

1,2 milliárd forintra bírságolta a Facebookot a magyar Gazdasági Versenyhivatal

Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója beszédet tart a 2019-es F8 fejlesztői konferencián. Fotó: Flickr/Anthony Quintano

Történetének eddig legnagyobb összegű fogyasztóvédelmi bírságát osztott ki a Gazdasági Versenyhivatal: 1,2 milliárd forintra bírságolta a Facebookot.

A hivatal pénteki tájékoztatása szerint a GVH megállapította, hogy

a Facebook Ireland Ltd. jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette szolgáltatását nyitóoldalán és súgóközpontjában.

A fogyasztóknak ugyan valóban nem kellett díjat fizetniük a szolgáltatás igénybevételéért, de felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a vállalkozásnak és így fizettek a szolgáltatásért – fejtette ki a versenyhivatal.

A Facebook üzleti modelljének lényege, hogy az oldalon megosztott tartalmakkal magához vonzza a fogyasztókat, akiknek érdeklődéséről, viselkedéséről, vásárlási szokásairól részletes adatokat gyűjt. Az adatok birtokában célzott reklámozási lehetőséget értékesít üzleti ügyfeleinek, a reklámokat pedig a posztok között elhelyezve juttatja el a fogyasztókhoz.

A GVH álláspontja szerint a regisztrációs oldalon megjelenített „ingyenes és bárki csatlakozhat”, „ingyenes és az is marad” üzenetek azonban elterelik a fogyasztó figyelmét az általa vállalt ellentételezésről, azaz adatainak átadásáról, terjedelméről és ezek következményeiről.

A hatóság a bírság meghatározásakor a Facebook Ireland Ltd. magyarországi hirdetési bevételének csak egy részéből indult ki, és figyelemmel volt arra is, hogy a vállalkozás a versenyfelügyeleti eljárás során globálisan módosította a vizsgált nyitóoldali, ingyenességre vonatkozó szlogenjeit, továbbá a súgóközpont kifogásolt tartalmát.

Korábban egyébként az Egyesült Államokban és Európában is születtek hasonló döntések. Idén áprilisban az Európai Bizottság és tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok nyomására a Facebook frissítette felhasználási feltételeit és szolgáltatásait. Az új feltételekből egyértelműen kiderül, hogy a vállalat miként használja fel a közösségi oldalra bejelentkezők adatait profilalkotási tevékenységek és a vállalat finanszírozását szolgáló célzott hirdetések megjelenítéséhez.

Ez is érdekelhet:
Gázrobbanás egy eperjesi panelben, többen meghaltak

Nagy Márton megmagyarázta a vártnál is gyengébb GDP-adatot

Súlyos hiba a Facebooknál, a Messenger és az Instagram is használhatatlan

Rekordszámú személyes adatot kért ki a magyar kormány tavaly a Facebook-felhasználókról

Megint változik a Facebook és az Instagram, ez történik az üzeneteinkkel

Újabb szörnyű adat jött: a legrosszabb várakozásokat is alulmúlta Orbánék gazdasága; szakad a forint

Fogy a levegő Zuckerberg közösségimédia-mocska körül: az EU betiltja a Meta személyes adatokon alapuló célzott hirdetéseit