Havariaközpontot hoz létre a MÁV, hátha attól majd előbb jön a vonat

A MÁV-vezér megígérte, hogy mindig is lesznek fennakadások, csak mostantól megpróbálják őket kezelni.

Hegyi Zsolt
Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója előadja, hogy milyen újabb látszatmegoldással lehetne még hülyíteni az utasokat.

A MÁV 2025. január elsejétől külön havariaközpontot hoz létre, amelynek „a zavar elhárításáért felelős végrehajtó szolgálatok” munkájának koordinálása lesz a feladata – magyarázta a közlekedési társaság vezérigazgatója a szerdán.

Hegyi Zsolt felidézte azt a néhány héttel ezelőtt történt esetet, amikor egy Győrből Budapestre tartó személyvonat csak Bicskéig közlekedett, ugyanis a mozdonyvezetőnek lejárt a munkaideje, ezért nem vezette tovább a szerelvényt.

Jön az Országos Haváriaközpont és a rendkívüli forgalmi helyzetek kezelésének új gyakorlata a MÁV-csoportnál. Nemrégiben nagy visszhangot váltott ki egy eset, amikor a mozdonyvezető állítólag azért nem vitte tovább a járatát, mert „lejárt a munkaideje”… Azóta kiderült, hogy a hír nagy része fake news volt. A kollégánk nem ment haza, sőt nem hagyta el a szerelvényt sem: rendben megvárta a váltótársát. És nem egyszerűen a munkaideje járt le, hanem az a maximum 10 órás időszak, amelyet a törvény folyamatos munkavégzésre, ebben az esetben mozdonyvezetésre engedélyez. Az eset kapcsán azonnali vizsgálatot rendeltem el, ami a következőket állapította meg: minden szabályosan, a szakmai protokolloknak megfelelően történt. Ezzel azonban nem elégedhetünk meg! Ha ugyanis egy protokollnak az az eredménye, hogy az utas végül jelentős késéssel érkezik meg a célállomásába, akkor az a protokoll nem jó, vagy megérett a változásra. Változtatunk is! 2025. január 1-ig felállítjuk az Országos Haváriaközpontot, amely a zavar elhárításáért és a rendkívüli forgalmi helyzetek kezeléséért felelős végrehajtó szolgálataink munkáját irányítja, hangolja össze. Ezzel párhuzamosan változásokat vezetünk be azért is, hogy egy-egy haváriahelyzet elsődleges érintettjei – az utasok, valamint a mozdonyvezetők és a jegyvizsgálók – minél előbb, minél pontosabb és minél gyakorlatiasabb információkat kapjanak a Haváriaközponttól. Végül, de nem utolsó sorban átalakítjuk a pótlóbuszok rendszerét is azért, hogy ha a vasúti közlekedés átmenetileg ellehetetlenül valahol, minél előbb folytatható legyen az utazás a MÁV-csoport autóbuszaival. Hiszen épp ez az egyik előnye az integrációnak: a képességeink összeadása. A részletekről az év végéig folyamatosan tájékoztatjuk az utazóközönséget.

Posted by Hegyi Zsolt vezérigazgató, MÁV-csoport on Wednesday, November 6, 2024

Senki nem hibázott, ez ilyen

A vezérigazgató elmondta, a hír napvilágra kerülését követően azonnal vizsgálatot rendelt el, és ennek során kiderült, hogy az esetnél sem a mozdonyvezető, sem a jegyvizsgáló nem hibázott: a mozdonyvezető ugyanis a jogszabályi előírásoknak megfelelően a vonatot tovább nem vihette, ennek ellenére a szerelvényen maradt, biztosítva a fűtést és a világítást, a jegyvizsgáló pedig folyamatosan tájékoztatta az utasokat!

A vonat célba juttatása akkor annak ellenére nem sikerült, hogy valamennyi szabályt és protokollt betartottak – magyarázta, a vonaton veszteglő utasokat bizonyára mélyen megnyugtató okfejtéssel.

Már nem megelőzni akarják a fennakadásokat, csak kezelni

A vezérigazgató közölte, rendkívül fontosnak tartja, hogy 2025. január elsejétől teljesen megújítsák azt a rendszert, amellyel a MÁV a rendkívüli forgalmi helyzeteket kezeli!

A külön havariaközpont létrehozása mellett a pótlóbuszok rendszerét is átalakítják, hogy ha a vasúti közlekedés nem lehetséges, akkor is biztosítsák a továbbutazást.

Hegyi Zsolt elmondta, kiemelt fontosságúnak tartja, hogy a rendkívüli helyzetekről az érintettek minél pontosabb és minél gyakorlatiasabb információkat kapjanak, beleértve a mozdonyvezetőket, jegyvizsgálókat és utasokat is.

Siker: a helyszínre tudnak sietni

Ismertetése szerint az elmúlt években már értek el eredményeket a rendkívüli helyzetek kezelésében, két éve például felállítottak egy „kivonuló egységet”, amely a rendkívüli esetek során azonnal a helyszínre siet, az utasok tájékoztatása és útba igazítása érdekében.

A vezérigazgató feladatnak és „kihívásnak” nevezte, hogy bár rendkívüli események, zavarhelyzetek mindig lesznek a közlekedésben, ezeket a leggyorsabban és legpontosabban kezeljék, az utasok számára pedig személyre szabott és releváns tájékoztatást nyújtsanak!

Meglepő számokat közölt a MÁV, rengeteg pénzt fizettek vissza az utasoknak augusztusban is

Kisiklott és az árokba dőlt egy vonat Magyarkútnál, 20 fő utazott rajta

Mozgó vonatból ugrott ki egy gyermek, mentőhelikopter vitte el

Lázár János bemondta: visszafordíthatatlanul a megújulás útjára lépett a MÁV-Volán csoport

Megelégelték a várakozást, autósok hajtották fel a sorompót, miközben a vonatok tovább közlekedtek

Kigyulladt a Citadella InterCity mozdonya