Bűnügy

Tetten értek egy rendőrt, amint több mint 3 millió forintért adott el kábítószert

Baleset

Kamion és teherautó ütközött, nagy baleset az M3-as autópályán

Baleset

Bomló holttestet találtak a Mátrában

Ha kérdeznéd, hol a pénz: közbeszerzés nélkül köt milliárdos szerződéseket a MÁV leányvállalata NER-es cégekkel

mav-felujitas-vasut
Fotó: Facebook/MÁV

Miközben folyamatosan érkeznek a hírek a vasút hitvány működéséről, arról, hogy utasok ezreinek életét keseríti meg a MÁV nap mint nap, és Lázár János miniszter eközben (tizennegyedik éve!) az „elmúlt nyolc évre” mutogat, kiderült:

közbeszerzési kötelezettség nélkül köt milliárdos szerződéseket kormányközeli cégekkel a MÁV FKG Kft., a MÁV leányvállalata – ami mint tudjuk, a tankkönyvi módja a (még fellelhető) közpénz kitalicskázásának.

Az Átlátszó mai cikke azt írja,

  • hiába az állam a MÁV FKG Kft. kizárólagos tulajdonosa,
  • hiába közfeladatot ellátó szervezet, és
  • hiába gazdálkodik közpénzzel,

a cégnek nem kötelező közbeszerzési eljárást lefolytatnia. Így aztán a beszerzései nagy részét nem a nagy nyilvánosság előtt bonyolítja, „talán éppen emiatt nem is szúrt szemet eddig különösebben senkinek, hogyan folyik a MÁV leányvállalatán keresztül a közpénz a kormányközeli vállalkozókhoz”.

A lap egy beszerzési eljárás ügyében kereste meg közadatigényléssel a MÁV-ot, amikor kiderült, hogy a több mint 10 milliárdos eljárás nem tartozik a közbeszerzési törvény hatálya alá, helyette a MÁV-VOLÁN-csoport belső beszerzési szabályzata alapján folytatják le.

Vagyis az állami tulajdonban lévő vállalat eldöntheti, hogy egy adott beszerzést önkéntesen a nyilvánosság előtt közbeszerzésként bonyolít le, vagy pedig egyszerű ajánlatkéréssel, mint bármelyik magáncég.

Az Átlátszó szerint az állami tulajdon nem jelent automatikus közbeszerzési kötelezettséget, tehát előfordulhatnak olyan esetek, amikor egy állami cégnek nem kell közbeszerzéseket kiírni. Ezt viszont csak akkor teheti meg, ha

  • nem folytat közérdekű tevékenységet,
  • a tevékenységét piaci körülmények között végzi (ipari vagy kereskedelmi jellegű tevékenységet folytat),
  • az állam nem gyakorol fölötte meghatározó befolyást vagy nem finanszírozza a működését többségi részben.

A MÁV FKG esetében viszont az Átlátszó szerint nehezen elképzelhető hogy a MÁV leányvállalataként ezek a feltételek teljesüljenek.

Mészáros, V-Híd, 4iG, csak a szokásos

A lap átnézte a vállalat honlapján közzétett, 2019 és 2024 között megkötött szerződéseket, és a szerződő felek között több kormányközeli cégre bukkantak. Az állami vállalat többször kötött szerződést például a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd Zrt.-vel és annak leányvállalataival:

ezek a NER-es cégek az évek során több mint 10 milliárd forint értékű megbízást kaptak.

Szerződő félként feltűnik még a 4iG és a MOL is, de szerepel a listában a gyakran állami közbeszerzéseket nyerő takarítócég, a B+N Referencia, a Rogán Antal vezette Nemzeti Kommunikációs Hivatal segítségével befutott p2m Consulting Kft. is.

Ez is érdekelhet:
Lakattal, lánccal zárták le a Péterfy kórházat Magyar Péter és a sajtó elől

Majdnem megint tragédia lett: egymással szemben állt meg két vonat csütörtökön Martonvásárnál

Teljesen hülyének néznek: nem közli többé a MÁV a részletes késési adatokat

Ma is összeszarta magát a MÁV: most a Nyugati pályaudvaron van váltóhiba

Főbakter: Magyarországon négyből három vonat pontosan közlekedik

Jön a havazás: 10 megyére adtak ki riasztást

Gyermekotthonból tett közzé képeket Magyar Péter, őrjöngő fideszesek próbálták megzavarni az országjárása első helyszínén