Külföld

Újra elmeszelték Orbán maffiaállamát Strasbourgban: „Meg kell védeni a magyar társadalmat a kormányától”

Gazdaság

Brutális üzemanyag-drágulás jön csütörtökön

Gazdaság

Nagy változás jön holnaptól a benzinkutakon

Ha kérdeznéd, hol a pénz: közbeszerzés nélkül köt milliárdos szerződéseket a MÁV leányvállalata NER-es cégekkel

mav-felujitas-vasut
Fotó: Facebook/MÁV

Miközben folyamatosan érkeznek a hírek a vasút hitvány működéséről, arról, hogy utasok ezreinek életét keseríti meg a MÁV nap mint nap, és Lázár János miniszter eközben (tizennegyedik éve!) az „elmúlt nyolc évre” mutogat, kiderült:

közbeszerzési kötelezettség nélkül köt milliárdos szerződéseket kormányközeli cégekkel a MÁV FKG Kft., a MÁV leányvállalata – ami mint tudjuk, a tankkönyvi módja a (még fellelhető) közpénz kitalicskázásának.

Az Átlátszó mai cikke azt írja,

  • hiába az állam a MÁV FKG Kft. kizárólagos tulajdonosa,
  • hiába közfeladatot ellátó szervezet, és
  • hiába gazdálkodik közpénzzel,

a cégnek nem kötelező közbeszerzési eljárást lefolytatnia. Így aztán a beszerzései nagy részét nem a nagy nyilvánosság előtt bonyolítja, „talán éppen emiatt nem is szúrt szemet eddig különösebben senkinek, hogyan folyik a MÁV leányvállalatán keresztül a közpénz a kormányközeli vállalkozókhoz”.

A lap egy beszerzési eljárás ügyében kereste meg közadatigényléssel a MÁV-ot, amikor kiderült, hogy a több mint 10 milliárdos eljárás nem tartozik a közbeszerzési törvény hatálya alá, helyette a MÁV-VOLÁN-csoport belső beszerzési szabályzata alapján folytatják le.

Vagyis az állami tulajdonban lévő vállalat eldöntheti, hogy egy adott beszerzést önkéntesen a nyilvánosság előtt közbeszerzésként bonyolít le, vagy pedig egyszerű ajánlatkéréssel, mint bármelyik magáncég.

Az Átlátszó szerint az állami tulajdon nem jelent automatikus közbeszerzési kötelezettséget, tehát előfordulhatnak olyan esetek, amikor egy állami cégnek nem kell közbeszerzéseket kiírni. Ezt viszont csak akkor teheti meg, ha

  • nem folytat közérdekű tevékenységet,
  • a tevékenységét piaci körülmények között végzi (ipari vagy kereskedelmi jellegű tevékenységet folytat),
  • az állam nem gyakorol fölötte meghatározó befolyást vagy nem finanszírozza a működését többségi részben.

A MÁV FKG esetében viszont az Átlátszó szerint nehezen elképzelhető hogy a MÁV leányvállalataként ezek a feltételek teljesüljenek.

Mészáros, V-Híd, 4iG, csak a szokásos

A lap átnézte a vállalat honlapján közzétett, 2019 és 2024 között megkötött szerződéseket, és a szerződő felek között több kormányközeli cégre bukkantak. Az állami vállalat többször kötött szerződést például a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd Zrt.-vel és annak leányvállalataival:

ezek a NER-es cégek az évek során több mint 10 milliárd forint értékű megbízást kaptak.

Szerződő félként feltűnik még a 4iG és a MOL is, de szerepel a listában a gyakran állami közbeszerzéseket nyerő takarítócég, a B+N Referencia, a Rogán Antal vezette Nemzeti Kommunikációs Hivatal segítségével befutott p2m Consulting Kft. is.

Ez is érdekelhet:
Lakattal, lánccal zárták le a Péterfy kórházat Magyar Péter és a sajtó elől

Kapcsolódó hírek

Viharos széllel, csapadékkal érkezik a hidegfront

Lázár János idegei feladták: seggnyalást, aberrált, belvárosi, libsi gyerekeket emlegetve őrjöng a Facebookon

Itt a legújabb: ajtó nélkül közlekedett egy vonat Mátészalkánál

Figyelmeztetést adott ki az árvizek és viharok miatt a MÁV-csoport

Újra elmeszelték Orbán maffiaállamát Strasbourgban: „Meg kell védeni a magyar társadalmat a kormányától”

Videón mutatta meg a MÁV, hogyan védekeznek a Duna menti vasútvonalakon

Leállt a vasúti közlekedés Ausztria felé

Mávinform: fakidőlés miatt késnek a vonatok két vonalon

Tízmilliárdos túlárazást állapított meg az Integritás Hatóság egy uniós projekt kapcsán