Közlekedés

Kisiklott egy vonat reggel a Keletiben, a MÁV hallgat

Baleset

Halálos baleset történt az M1-es autópályán

Gazdaság

Elegük lett a nyugdíjasoknak: tömegeket fenyeget az elszegényedés

Elmagyarázta a MÁV, hogyan kell melegben utazni és miért egyre több a késés, vonatkimaradás

mav-vonat-vasut
Vonat érkezik a székesfehérvári vasútállomásra a május 1-jétől használható vármegye- és az országbérlet bevezetéséről, értékesítésének elindulásáról tartott sajtótájékoztató napján, 2023. április 28-án. Fotó: MTI/Vasvári Tamás

Az extrém hőségben gyakrabban meghibásodhatnak a többnyire túlkoros vasúti járművek, berendezések és a sínek

– ezt a magyarázatot találta ki a MÁV Zrt. péntekre, miután az utóbbi hetekben gyakorlatilag nincs olyan – nemhogy nap –, napszak, amikor valahol ne keserítenék meg tetemes késésekkel, vonatkimaradásokkal az utasok életét.

A túlkoros infrastruktúrára való hivatkozás ugyanakkor nem minden esetben igaz: emlékezetes, a legforgalmasabb, győri fővonalat éppenséggel tavaly ősszel újították fel Biatorbágy és Szárliget között, ennek ellenére ott is folyamatosan napi szintű problémák adódnak, csütörtök délután például volt olyan (új FLIRT) személyvonat, amely közel egy órát rostokolt a (felújított) vasúti pályán Herceghalomnál.

Nem érheti bosszúság, aki eleve el sem indul

A MÁV mindenesetre most jó tanáccsal is üzent a négy évszak melletti ötödik ellenségének, az utasoknak:

azt kérik, hogy indulás előtt tájékozódjanak a menetrendről, az aktuális forgalmi helyzetről, az esetleges fennakadásokról!

A közlemény azt is írja: a MÁV-Volán-csoport minden tőle telhetőt elkövet azért, hogy kezelje a rendkívüli forróság okozta problémákat, fenntartsa a vasúti közlekedés folyamatosságát és biztosítsa a megfelelő körülményeket az utazáshoz.

„Sajnos a járműparkunk jelentős része még nem klímával, hanem úgynevezett légjavító-berendezéssel felszerelt, ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak. A több napon át tartó rendkívüli forróság közepette történő maximális kihasználtság mellett pedig – az időszakos karbantartás ellenére is – növekszik a meghibásodás esélye”

– magyarázták.

Különben sem kell melegben utazgatni

Tovább hárítva a felelősséget arról is kioktattak, hogy aki érzékeny a kritikus hőségre vagy egészségileg veszélyeztetett, az a hőségriasztás ideje alatt csak a legszükségesebb esetben induljon útnak.

Akik számára pedig a Volánbusz helyközi buszai párhuzamos megoldást kínálnak, használják ki a vármegye- és országbérletek előnyeit, az érintett buszok 84 százalékán ugyanis klímaberendezés működik.

„Fontos, hogy az utasok mindig elegendő mennyiségű ivóvízzel vagy szomjoltó folyadékkal induljanak útnak” – folytatódik a vasúttársaság életmód-tanácsadása, megjegyezve, hogy napközben a forgalmasabb busz- és vasútállomásokon továbbra is (langyos – a szerk.) vizet osztanak a harmadfokú hőségriasztás ideje alatt.

Túl hideget akarnak egyes utasok

Kiemelték még, hogy a MÁV üzemirányítói igyekeznek minél gyorsabban reagálni, ha a rendkívüli időjárási körülmények miatt operatív beavatkozásra van szükség. Lehetőségükhöz képest intézkednek szerelvénycserével, másik szerelvény vagy pótlóbusz beállításával. Emellett folyamatosan vizsgálják a járművek klímaberendezéseinek beállítását, a klímákon rendkívüli tisztításokat végeznek és lehetőség szerint soron kívül javítják a rendkívüli terhelés miatt bekövetkező meghibásodásokat.

Kitértek arra, a klíma miatti panaszok kivizsgálása után legtöbbször az derül ki, hogy a kérdéses készülékek működtek, csak „a technikai korlátjaik miatt nem voltak képesek olyan mértékben lehűteni a levegőt, hogy az az utasok többségének komfortos legyen”.

Utazásra a reggeli és esti órákat javasolták, és felhívták a figyelmet arra: az újabb gyártású IC-, EC-kocsikban, a többcélú teres bisztró- és prémiumkocsikban, valamint a klímás motorvonatokban (FLIRT, KISS, Talent, Uzsgyi, Desiro) a klímaberendezések hatásfoka jellemzően az igényeknek megfelelő.

Ilyen az időjárás, nincs mit tenni

A síneket deformálhatja a hőség. Ha ennek előjelei mutatkoznak, akkor a vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedtetés érdekében sebességkorlátozást vezethet be.

A felsővezetékek a nagy meleg hatására megnyúlnak, így nő a felsővezeték-szakadás, az áramszedőtörés vagy -sérülés kockázata. A MÁV karbantartó szakemberei folyamatosan készen állnak arra, hogy elhárítsák a vasúti hálózatban keletkező hibákat – zárul a közlemény.

Ez is érdekelhet:
Jön a vihar! Másodfokú riasztást adtak ki két megyére

Megszólalt a MÁV-vezér a hajnalban történt újabb vasúti baleset kapcsán

Kisiklott egy vonat reggel a Keletiben, a MÁV hallgat

Elgázolt egy embert a vonat Nagyszentjánosban

Újabb dráma: megszúrtak egy utast a Tokaj InterCityn

Nagy Márton megmagyarázta a vártnál is gyengébb GDP-adatot

Megszólalt a MÁV-vezérigazgató a HÉV-menetrendek ügyében