Versenyfelügyeleti eljárásokat indított hat magyar influenszerrel, számos hirdető céggel, közreműködő reklámügynökséggel szemben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH)
tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt
– közölte a hatóság kedden.
28 magyar influenszer reklámozási gyakorlatának áttekintés után ugyanis feltárták, hogy mindössze 20 százalékuk tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, 54 százaléka csak hébe-hóba jelzi a promóciós tartalom tényét, míg
a véleményvezérek mintegy negyede soha, vagy csak nagyon ritkán tesz közzé bárminemű tájékoztatást arra vonatkozóan, amikor éppen nem a saját véleményüket hangoztatják, hanem pénzért hülyítik a követőiket.
A vizsgált tartalmak fizetett jellegének feltüntetési módjában is tapasztalt hiányosságokat a GVH.
A tájékoztatás szerint a gyorselemzés tapasztalatai, az észlelt valószínűsíthetően jogsértő kereskedelmi gyakorlatok miatt a versenyfelügyeleti eljárások
- Dancsó Pétert („Videómánia”),
- Forstner Csengét,
- Fördős Zoltánt („Fördős Zé”),
- Halmi Bencét,
- Kása Rolandot („Rolix”),
- Strenner Antalt („Whisper Ton”) érinti.
A GVH közölte, az influenszerek mellett a valószínűsíthető közreműködői szerep miatt több reklámügynökséget, megrendelőt, hirdető vállalkozást is eljárás alá vontak.
A hatóság hangsúlyozta, a versenyfelügyeleti eljárások megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy az eljárásokban érintett személyek, vállalkozások jogsértést követtek el. Az eljárás a tények és a felelősség tisztázására, a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárások lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
A GVH közleményében – egyebek közt – a véleményvezérek figyelmébe ajánlja a 2022 végén frissített influenszer marketing tájékoztatót, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak. A GVH podcast csatornáján elérhető beszélgetésben is hasznos tanácsokat kapnak a vállalkozások, véleményvezérek arról, hogyan tudnak jogszerűen reklámozni a közösségi média felületeken.