A vágányhálózat rossz állapota mellett az egyre nagyobb méreteket öltő munkaerőhiány is komoly kihívás elé állítja a MÁV-csoportot. A legnagyobb hiány a vasúttársaságnál a mozdonyvezetők, a jegykezelők és a kocsivizsgálók körében van – írja a Népszava.
A lap szerint szeptember végére a zavartalan vasúti közlekedést biztosító munkakörök közül a mozdonyvezetők, a váltókezelők és a jegyvizsgálók többsége is kimeríti nem csupán az éves munkaidőkeretét, hanem az új Munka Törvénykönyve és a MÁV hatályos kollektív szerződésében meghatározott maximum 300 órás túlóra keretet is.
„Egyéni különmegállapodásokkal extra díjazás fejében további száz órával növelhető a túlórakeret, de ez már teljes egészében a munkavállaló döntése”
– mondta a Népszavának Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke.
Ha azonban sokan döntenek úgy, hogy extra bér ellenében sem vállalják az újabb műszakokat, akkor nem lesz, aki elvezesse a vonatokat, kezelje a váltókat vagy éppen a jegyeket.
Jó néhány vonalon a menetrendben szereplő járatokat sem tudják elindítani. Ez pedig azt jelenti, hogy a „lassú jelek” miatti késések mellett a járatkimaradások is borzolják majd az utasok idegeit – fest sötét őszi képet a szakszervezeti vezető.
Az érdekvédelmi szakember szerint a helyzeten nem segítenek az egymás után indított mozdonyvezető tanfolyami képzések sem, hiszen hónapok telnek el, amíg a jelentkező munkába állhat. Meleg János szerint a 800 ezer forintos bér sem elég vonzó ehhez, ráadásul 2025-2027 között rengetegen mennek nyugdíjba és több ezer embert kellene pótolni.