Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden sajtótájékoztatót tartott a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nyírmeggyes határában, ahol arról is beszélt, hogy az 1-es fővonalon, vagyis a Bécsbe tartó, Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon súlyos műszaki probléma állt elő, ami miatt a műszaki egyetem jelenleg is felülvizsgálatot tart.
Konkrétan a vonatok sebességét 140 km/h-ról 100-ra kellett csökkenteni,
de Lázár szerint ha azonnal beavatkoznak, három-négy hónapon belül helyreállhat a „rend”. Ha késlekednek, pár hónapon belül 40 km/órára kell levinni a sebességet, vagyis harminc-negyven perccel is megnőhet a Budapest–Hegyeshalom közötti utazás hossza.
Lázár János azonnali beavatkozást kért a MÁV-tól, ám a Szabad Európa kérdésére, hogy forrásokat biztosít-e a kormány a helyreállításhoz, azt felelte, hogy haváriahelyzet van, ahol az utasok biztonsága az első, a pénzügyi elszámolás „másodlagos kérdés”.
„Arra szeretném kérni a sajtón keresztül a MÁV vezetését, hogy ne okoskodjanak, hanem csinálják azt, amire utasítottam őket, garantálják az emberek biztonságát, azonnal kezdjék meg a helyreállítást”
– üzente Lázár János.
A miniszter emlékeztetett, a MÁV évi költségvetése nyolcszázmilliárd forint, ezért aztán
„Aki egy nyolcszázmilliárd forintos kasszában nem talál meg 32 milliárd forintot most, amivel majd később elszámolunk, az tegye le a lantot”
– idézte a Szabad Európa Lázár szavait.
Néhány napja a Közlekedő Tömeg számolt be róla először, hogy az eredeti 140 km/h-s pályasebesség helyett 100 km/órás sebességkorlátozás („lassújel”) került ki a Budapest–Bécs fővonal hatodára, 29 kilométer hosszban Biatorbágy és Szárliget közé. Információik szerint ennek oka, hogy a vasúti pályát az elmúlt 40 évben „senkinek sem jutott eszébe karbantartani”, ezért a vasúti síneket a vasbeton keresztaljakhoz („talpfákhoz”) rögzítő, akkoriban még fából készült csavartiplik egész egyszerűen elporladtak.