A bringás alkatrészekről mindenkinek a masszív, minősége darabok jutnak az eszébe, amelyek az igazi “monstrum” kategóriába sorolhatók, na nem a méretüket, hanem a szerkezetüket illetően. Ha meghalljuk, hogy műanyag, csak legyintünk, pedig az az igazság, hogy napjainkban egyre több gyártó választja ezt az irányt.
A következő pár sorban most utánajárunk, hogy van-e helye a műanyagnak a kerékpáros alkatrészek piacán.
Műanyag tárcsafék? Lehet róla szó!
A tárcsafék tulajdonképpen a mechanikus fékrendszerrel egyenlő, amelynek része a kerékkel együtt forgó tárcsa, amit az alvázban elhelyezett fékpofa tud lassítani. A Bikepro.hu kerékpár webshop tárcsafék beállítás tippjei egyébként az otthoni szervizelésben is a segítségünkre lehetnek, viszont nem árt néhány szót ejtenünk az alkatrésszel kapcsolatos trendekről sem.
A tárcsafékek többsége fémből készül, és nagyjából minden bringás ezt tartja normálisnak, megbízhatónak. Az utóbbi években azonban néhány felsőkategóriás alkatrész is készült, de műanyagból.
Az első példa erre a fehér színű, 9.0 SL szett, ami már évekkel ezelőtt megelőzte a korát. Elkoptathatatlan, óriási műanyag forgáspont? Ki gondolná, hogy ez a műanyag kütyü ilyen jól kezeli a zúzást, az esést? Nos, a műanyag rugalmasabb is, mint egy alu fékkar, és a fékhatás miatt sem kell panaszkodnunk.
Felgyorsult a fejlődés a műanyag tárcsafékek piacán
Ha ugrunk egy kicsit előre az időben, akkor a 2012-es Magura által előállított „Carbotecture” fékkarok, tárcsafékek jelennek meg előttünk. Ezek már szálerősített műanyagból készültek. Ez lenne az, amit a kormányhoz rögzítünk.
A márka komplett tárcsafék kollekciót állított össze, amely az MT2-től az MT8-as csúcs fékeket tartalmazta. Ezt részben értjük is, mivel a fékkart nem tesszük ki túl nagy terhelésnek, esésnél csak elfordul.
De mi a helyzet a hideggel, meleggel? A műanyagról tudjuk, hogy nem a legjobb hővezető anyag, tehát nem igazán lesz köze a felforrósodott fékfolyadék hűtésében. De ez nem minden esetben jó. A műanyag a nagy hideg hatására merevebbé, törékenyebbé válik.
Megéri-e műanyag tárcsaféket beszerezni?
Igazából ezt mindenkinek magának kell eldöntenie, de annyi biztos, hogy nagy dilemmát okoz ez a kérdés.
A felsőkategóriában talán nem kellene számolni vele, hiszen vagy túl flexibilis vagy túl gyenge lesz. Az alsókategóriás produktumok esetében már egy picit más a felállás, ilyenkor a költséghatékonyság a legfontosabb, s így már valós alternatíva lehet. Az olcsóbb kategóriában egyébként előnyös lehet, ha túl van méretezve az adott alkatrész, ezáltal az erősség és a merevség is biztosított.
Remélem, érdekesnek találtad ezt a kis ismertetőt és segíthettem neked jobban megismerni a tárcsafékek világát. Ne feledd, lényeges, hogy a minőségi szempontokat tartsd szem előtt!