Kell-e a jó könyvnek reklám?

Kell-e a jó könyvnek reklám?

Mint ahogy a mondás tartja, “A jó bornak nem kell cégér”, úgy a jó könyvnek sem. Vagy mégis? Magyarországon a könyvpiac, a vásárlók köre sajnos nem nagy, bár kutatások szerint, aki könyvet vesz, az állandó vásárló.

Azonban a piacnak soha nem árt, ha a nézegetők száma megnő, hát még a vásárlóké! Ráadásul a hazai közösségi oldalak is tanúsítják, hogy rengeteg olyan írójelölt van ma kis hazánkban, aki szeretné a könyvét kiadni. Ez pedig azt jelenti, hogy Ők is helyet kérnek ezen a piacon.

Milyen a könyvpiac itthon?

Ha nézelődünk a Mai-Könyv.hu webáruházban a regények vagy a többi kategória kínálatában, számos kortárs író kiadványát találjuk meg. Vannak közöttük olyanok is, akik először publikáló írók vagy akiknek nincs még túl sok könyv a listáján.

Ugyanígy látható a kiadókra szűrve, hogy csaknem 30 könyvkiadó segíti folyamatosan a szerzők munkáját, és ez még nem a teljes hazai névsor! A könyvek megjelentetésére lassacskán itthon is egész üzletág született, hiszen ahol ennyien szeretnének írni és publikálni, ott piac is kell.

Kik segítik az írót?

Mivel a könyvkiadás is üzletté vált, megjelentek azok a szereplők is, akik részt kérnek ebből az üzletből. Az író már Petőfi vagy Jókai idejében sem volt egyedül a feladatra, hiszen az utolsó tollvonás után jött a házalás a művel. Ha talált támogatót, akkor vihette a nyomdába, majd a megjelent művet el is kellett adnia.

Tehát a könyv marketingje már az elmúlt századokban is működött, napjainkban még inkább – kissé korszerűbb módszerekkel. Amikor az utolsó billentyűt is leüti az író a klaviatúrán, az ma már nem a vége, inkább a közepe a folyamatnak. De erre kicsit később visszatérünk.

Amikor kész a nyers szöveg, elküldi a korrektornak, lektornak, szerkesztőnek. Ezeket a feladatokat végezheti egy személy vagy akár több is. Van, hogy a könyvkiadó vagy a nyomda áll kapcsolatban velük és közvetíti őket. A borítótervező, grafikus, könyvkiadó közben dolgozik az íróval együttműködésben. A nyomda a folyamat fontos résztvevője, akárcsak régen – már amennyiben hagyományos, nyomtatott és nem e-könyv formában jelenik meg a könyv.

Ezzel úgy tűnik, fel is soroltam a könyv megjelentetésében részt vállalókat, még sincs így. Mint korábban is írtam, a folyamat nem a mű utolsó karakterének leütésekor kezdődik, hiszen megelőzheti a marketing.

A könyv eladásának mestersége

A szerző maga is tevékenyen részt kell vegyen a könyvkiadásban, és nemcsak azzal, hogy megírja a könyvet. Mielőtt belevág, már fel kell építenie a leendő vevői körét. Nem egyszerű a feladat, hiszen a marketing, azaz az eladás, sőt, önmaga eladása nem megy mindenkinek. Hát még egy érzékeny lelkületű szerzőnek!

Ilyen esetben érdemes külsőshöz, marketingeshez fordulni segítségért, aki segít majd levezényelni a projektet. A közösség ereje, a közönség, illetve az olvasók segítsége viszont felbecsülhetetlen! Erről ír a Mai-Könyv.hu blogban Rados Virág szerző is, valamint a személyes márkaépítésről íróként.

Kapcsolódó hírek