Bulvár

36 évesen meghalt Azahriah menedzsere

Közlekedés

Rendet tesz a MÁV: nem lehet csak úgy csoportosan felszállni a vonatokra

Belföld

Orbán Viktor tombol a Facebookon, elege van mindenből

Beszéljünk a vezérműszíj-szakadás okairól

Beszéljünk a vezérműszíj-szakadás okairól

Sokaknak összerándul a gyomra, amikor meghallják, hogy vezérműszíj, főleg azoknak, akiknek már volt gondjuk vele. Az autó olyan alkatrészéről, a motor egy olyan részéről beszélünk, ami több részegységet összeköt, ami nélkül nem működik a motor.

Talán épp ezért is olyan rossz a vezérműszíj hírneve, mivel egy meghibásodás azt jelenti, hogy cserben hagy minket az autó. De azt azért érdemes leszögezni, hogy csak úgy magától nem fog tudni elszakadni egy vezérműszíj. Azaz csak akkor kell félni egy esetleges vezérműszíj-szakadástól, ha nincs rendesen karban tartva az autónk. De ugye ilyenről szó sem lehet! Lássuk az okokat, amelyek a vezérműszíj szakadásához vezethetnek!

Tél sokáig húzott csere

Ez klasszikus esete annak, amikor tudjuk, hogy már ideje lenne lépni, de csak tovább húzzuk a dolgot, keressük a határokat. Talán a tankoláshoz tudnám hasonlítani. Kétféle autótulajdonos van. Az egyik ügyel rá, hogy folyamatosan legalább félig legyen a tank, de lehetőleg tele. Addig a másik játszik a tűzzel, és teszteli az autót, hogy a tankolásjelző felvillanása után még meddig megy el. Ez utóbbi autótulajdonos játszik a tűzzel, mert ha egyszer megtalálja a határt, akkor meg fog állni alatta az autó.

Pont így játszik a tűzzel az is, aki túl sokat vár a vezérműszíj cseréjével. Bár azt írtam fentebb, hogy magától nem szakad csak úgy el egy vezérműszíj. Ez akkor igaz, ha időben cseréljük, tehát normál esetben, a tervezett élettartama alatt nem fog elszakadni. Nem véletlen ugyanis, hogy a gyártók minden motorhoz megadják többek között a vezérműszíj élettartamát futáskilométerben és/vagy évben. Ezt nem érdemes átlépni, mivel ha “lejár a szavatosság”, sajnos könnyen megtörténhet a baj.

Szerelési, cserélési mulasztás, hiba

Sajnos nagyon sok esetben szerelési hiba vagy egyéb, a cseréhez, szereléshez köthető mulasztás okozza a vezérműszíj vesztét. Ilyen hiba pl. amikor a vezérműszíjcsere megtörténik, azonban vagy nem cserélik a görgőket, vagy a rugós alátétek cseréjét mellőzik.

Sajnos előfordul, hogy a főtengely-fogaskerék és vezérműkerekek nincsenek megfelelően rögzítve vagy időben cserélve. Ez pedig azt eredményezheti egy bizonyos megtett kilométer után, hogy a fogaskeréknek olyan élei lesznek, amivel simán elvághatja a szíjat.

A vezérlésállító hiánya is okozhat problémát, nem is kicsit. A vezérlésállító egy drága szerszám, így vannak, akik ezt próbálják megspórolni, és enélkül elvégezni a vezérműszíj cseréjét. Lehet, hogy pár ezer kilométert meg lehet így is tenni az autóval, de akár ez is szakadáshoz vezethet. Nem érdemes ezen spórolni. Ha egyébként érdekelnek további infók is a vezérműszíjról, az Evo Autó KFT oldalán mindent megtalálsz.

További okok

Vezérműszíj-szakadáshoz vezethet továbbá a vezérműburkolat hiánya, mely így nem véd a mechanikai sérülésektől. Valamint ott van még a vezérműtengely és a főtengely szimering tartós, folyamatos folyása is.