Pár nap kell az iskolákban a digitális munkarendre való átálláshoz, de utána látni fogjuk,
milyen színes oktatási gyakorlat alakul majd ki ezen a téren
– mesélte a köznevelési államtitkár a Kossuth rádió propagandaműsorában hétfőn.
Maruzsa Zoltán elmondta: az Oktatási Hivatal oldalán szombaton közzétették a módszertani ajánlást, mely online felületek használatát javasolja. Szép számmal vannak ilyen, kormányzati vagy magánfejlesztésű, az online oktatásban használható felületek – magyarázta.
Hozzátette ugyanakkor, a digitális munkarendre átállás nem fog egy hétvége alatt megvalósulni, egyelőre az igazgatási kereteket tudták megteremteni az útmutatóval és az intézményvezetőknek szóló iránymutatással.
Mint mondta, elhúzódó járvánnyal kell számolni, ezért a felelős döntés az volt, hogy a munkának, a felkészülésnek folytatódnia kell. Nem a félév érvényessége vagy nem érvényessége a szempont, hanem a gyerek érdeke, az pedig az, hogy az életkorának megfelelően tanuljon, ne menjenek veszendőbe egész hónapok – tette hozzá. Kiemelte: a feladat az, hogy a megváltozott körülmények között, a fertőzésveszélyt minimalizálva tegye mindenki a dolgát.
Az óvodák más tészta
Maruzsa Zoltán arról is beszélt, hogy az óvodákban nincs szükség olyan jellegű átállásra, mint az iskolákban, és bár az óvodának fontos szerepe van az iskolára való felkészítésben, mégsem olyan jellegű intenzív, napi oktatási feladatot lát el, mint az iskola. Az államtitkár megjegyezte, az óvodák fenntartása alapvetően önkormányzati feladat, ezért volt kézenfekvő, hogy bezárásukkal kapcsolatban helyi döntések szülessenek.
Az államtitkár elmondta azt is, hogy hétfőn és kedden „monitorozzák” a hétvégén átállított rendszert, például figyelik, hány gyerek maradt otthon és mennyi felügyeletéről kell az iskolákban gondoskodni, milyen az egyes oldalak látogatottsága. Ahol „döccenőt látnak”, beavatkoznak. Emellett tervezik frissíteni a módszertani útmutatót is.
Szerencsés a helyzet
Az államtitkár az M1 propagandacsatornán előadott szereplésében ennél is tovább ment, azt állította, hogy az oktatási rendszer „szerencsés helyzetben van”, mert évekkel ezelőtt elkezdődött a digitális átállás, és mostanra beérnek a korábbi fejlesztések.
Szólt arról is, hogy a munkaerőpiac működése érdekében fontos, hogy miközben az oktatási épületek tanulási célú látogatása tilos, mindenhol biztosítsák a gyermekek felügyeletét. Elmondta, hogy a hétvégén megnyitott rendszerek – amelyeket az Oktatási Hivatal honlapján közzétett módszertani útmutatóban vettek számba – ingyenesen használhatók a világ bármely részéről.
Még a határon túliakra is van kapacitás
Jelezte: a hétvégén megkereste a határon túli pedagógusszövetségeket, és a figyelmükbe ajánlotta ezeket a felületeket. Ez egy össznemzeti ügy – magyarázta Maruzsa Zoltán.
Az államtitkár a pedagógusok fizetésével kapcsolatos kérdésre annyit mondott: folyik tovább a munka az iskolákban, „ennek megfelelően a fizetés mindenkinek jár és garantált”.