Bűnügy

Fejlemény a Szentesen, az utcán talált halott nő ügyében

Belföld

Titkos kormányhatározat jutott el Magyar Péterhez, kiderült Orbánék terve

Baleset

Mentővel ütközött egy autó a Nagykörúton

Második világháborús magyar vadászgép roncsait emelték ki a Balatonból

A második világháborúban a Balatonba zuhant magyar felségjelzésű Messerschmitt Me-109 típusú vadászrepülőgép törzsének egy darabja, miután kiemelték a tóból Balatonakarattya közelében 2023. október 26-án. A gép hadtörténeti jelentősége, hogy a jelenlegi ismeretek szerint ez az egyetlen hazai összeszerelésű, magyar gyártmányú motorral rendelkező, fellelt Messerschmitt vadászgép.
A második világháborúban a Balatonba zuhant magyar felségjelzésű Messerschmitt Me-109 típusú vadászrepülőgép törzsének egy darabja, miután kiemelték a tóból Balatonakarattya közelében 2023. október 26-án. A gép hadtörténeti jelentősége, hogy a jelenlegi ismeretek szerint ez az egyetlen hazai összeszerelésű, magyar gyártmányú motorral rendelkező, fellelt Messerschmitt vadászgép. Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Második világháborús magyar vadászgép roncsait emelték ki a Balatonból csütörtökön.

Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő, a roncs kiemelését követően Balatonakarattyán elmondta, hogy a Messerschmitt Me 109 típusú vadászrepülőgépet Beregszászi Sándor szakaszvezető vezette.

A pilóta a haza védelmében halt meg, ez a cselekedet pedig minden időben méltó az emlékezésre. A gép hadtörténeti jelentősége abban áll, hogy jelenlegi tudásunk szerint ez az egyetlen hazai összeszerelésű, magyar gyártmányú motorral rendelkező Messerschmitt vadászgép világszerte – közölte.

Magó Károly zászlós, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár kutatója elmondta: 1941 júniusában Magyarország megkapta a jogot a legmodernebb haditechnika gyártására, így vált lehetővé a Balatonból kiemelt gép elkészítése is.

Beregszászi Sándor szakaszvezető, a gép pilótája 1944. július 2-án halt hősi halált az amerikaiakkal vívott harcban – tette hozzá.

Öt méter mélyen volt

Magó Károly elmondta, hogy az első merüléseket a géproncshoz 2020-ban végezték, az első felszínre került roncselemeket 2021-ben mutatták be. A feltárás idén folytatódott. A roncs mintegy öt méter mélyen volt, több eleme elkorrodált, az iszappal fedett elemei maradtak jobb állapotban – tette hozzá.

Csütörtökön a motor testének a szárnyhoz csatlakozó darabját emelték ki. A szakemberek tovább folytatják a terület átvizsgálását további elemek felkutatásának reményében.

Kapcsolódó friss hírek