27 299 család vette igénybe 2019 és 2022 szeptembere között a tavaly év végéig elérhető, nagycsaládosoknak (3 vagy több gyereket nevelőknek) járó, egyszeri 2,5 millió forintos autóvásárlási állami támogatást, melyet legalább hétüléses, új autó vásárlásához lehetett kérni – derült ki a Pénzügyminisztérium által a 24.hu rendelkezésére bocsátott adatokból.
A legtöbben, 8061-en Daciát vettek, hétüléses Volkswagenből 2640, Citroenből 2224, Opelből 2208, Toyotából 2192, Peugeot-ból 2037, Fordból 1912, Skodából 1763, Fiatból 1085, Renaultból pedig 788 fogyott.
Dacára annak, hogy a lap márkánként és típusonként kérte az információkat, a minisztérium által küldött adatok között 2389 „Egyéb, meg nem nevezett” márkájú autó is szerepel. Ezalatt azt kell érteni, hogy – mint azt korábban Varga Mihály pénzügyminiszter elkotyogta – többen nagyértékű Audi, BMW és Lexus vásárlásához is igénybe vették az állami ingyenpénzt.
Hogy valaki csak luxusautóval tudta megoldani a családja mobilitását, azt a 24.hu egyik olvasójának fotója is alátámasztja: ezen az látható, ahogy a „Családbarát Magyarország” matrica (melyet kötelezően fel kellett ragasztani az állami támogatásból vett kocsikra), egy 435 lóerős Mercedes AMG GLE 53 4MATIC+ típusú autóról köszön vissza. Egy ilyen típus alapára 35 millió forintról indul.
A járműnyilvántartó rendszer szerint pedig a kocsi elidegenítési és terhelési tilalommal terhelt a Magyar Államkincstár javára, ami szintén a kedvezmény igénybevételéről árulkodik.
A minisztériumtól kapott adatokból az is kiderül, hogy 202 esetben kérte vissza a támogatást az állami valamilyen feltétel hamissága vagy pl. a „nagycsaládos jelleg” időközben is felbomlása (válás) okán.