Mit tehetünk a székrekedés ellen?

Mit tehetünk a székrekedés ellen?
Fotó: Shutterstock

Szinte mindenki megtapasztalta már a székrekedés kellemetlen tüneteit, szerencsére többségünk csak átmenetileg. A krónikus székrekedés tipikus civilizációs betegség, mely az életmódunkkal és étkezésünkkel erősen összefügg, a fejlett országokban a hatvan év felettiek harmadát érinti. Mivel sokak már a kisebb erőlködést is székrekedésnek hívják, először is fontos meghatároznunk, hogy egyáltalán mikor kell beszélnünk róla:

  • Ha a széklet nagyon kemény, alacsony víztartalma (száraz) és általában kifejezetten sötét színű
  • Ha nagy erőlködéssel, akár fájdalommal jár a székletürítés
  • Ez heti háromnál kevesebbszer történik meg
  • Ha a széklet nem távozik teljes mennyiségben (ezáltal a teltségérzet sem múlik)

Krónikus székrekedésről abban az esetben beszélhetünk, ha a fenti négy tünet közül huzamosabb ideig több is fennáll. Ha tehát egy-egy alkalommal nehézkes a székletürítés vagy egyszer-egyszer két napig kimarad, még nincs krónikus problémánk, bár helyesen tesszük, ha figyelünk rá.

Általános vélekedés, hogy az egészséges székletürítés naponta történik, azonban ha ez mégsincs így, viszont ritmusa rendszeres és nem okoz egyéb tüneteket (állaga normális, nincs erőlködés), akkor feltehetőleg sincs nagy baj. Azonban ha a fentiekre figyelve továbbra is panaszaink vannak, orvosi kivizsgálás minden esetben javasolt, főleg ha súlyosabb tünetek is fellépnek 1-2 hét után, különösképpen az alábbiakra:

  • Testsúlycsökkenés
  • Hasi fájdalom
  • Láz
  • Hányás
  • Véres széklet
  • Levertség, gyengeség

A székrekedés okai

A székrekedés okai közül a leggyakoribb szervezetünk lassú emésztése, amely mögött számtalan ok húzódhat meg, ezek közül a legjellemzőbbek a következők:

Stresszes, rohanó életmód

Sokan erre nem is gondolnak, de a rendszertelenség (leginkább étkezésben, főleg ha túl sok félkész vagy készételt fogyasztunk), a munkahelyi vagy otthoni stressz, a zaklatott életmód, a reggeli rohanás bizony a belek működését is negatívan befolyásolja.

Rostszegény étkezés

Bármennyire is szeretnénk, túl sok húst és lisztet gyomrunk nem képes rendesen megemészteni, hiszen nem kap elég növényi rostot, amik a széklet sűrűsödését akadályozzák meg azáltal, hogy sok vizet kötnek meg.

Túl kevés folyadékbevitel

Hasonlóan a rostszegény étkezéshez, a kevés folyadék sem segíti a széklet könnyű ürítését, az egészséges emésztéshez a szilárd táplálék mellett elegendő folyadékra is szükség van.

folyadékbevitel, ivás

Fotó: Shutterstock

Mozgásszegény életmód

Sajnos napjainkban ez az egyik fő kiváltó oka a székrekedésnek, a túlságosan sok ülés ugyanis az egészséges bélműködés egyik legfőbb ellensége (éppen emiatt lehetséges az, hogy a fekvőbetegeknél gyakori a székrekedés).

Gyógyszerek mellékhatása

Ilyenek a különféle vízhajtók, vérnyomáscsökkentők, szívgyógyszerek, altatók, nyugtatók és fájdalomcsillapítók. Már csak emiatt is érdemes a gyógyszerek tájékoztatóját minden esetben elolvasni.

Lelki tényezők, környezetváltozás

Ugye ismerős mindenkinek, hogy utazáskor, idegen helyen a bélműködése megváltozott? Ez átmenetileg még egyáltalán nem kóros, lelki okokkal megmagyarázható. Súlyosabb esetben – főleg, ha egy hétnél tovább tartanak a panaszok – szükség lehet orvosi kivizsgálásra.

A székrekedést hosszú távú szövődményei miatt mindenképpen érdemes komolyan venni. Ezek a következők lehetnek: vastagbélgyulladás, bélelzáródás, végbélfekély, valamint a végbélnyílás betegségei (aranyér, polip, sérv és egyéb tumoros megbetegedések). Szerencsére ritkán fordulnak elő, de azért indokolt a figyelem.

A székrekedés ellen házilag

Kezelése csupán akkor lehet eredményes, ha tisztában vagyunk a kiváltó okokkal. Szerencsére – néhány súlyos esettől eltekintve – a legtöbb esetben nem jelent súlyos megbetegedést vagy komoly problémát. Általánosságban elmondható, hogy a székrekedést okozó ételek elhagyásával, rostokban és folyadékban gazdag étrenddel tudunk segíteni rajta, főleg ha ez rendszeresebb testmozgással párosul és arra is figyelünk, hogy naponta ötször étkezzünk, kisebb adagokban.

Kifejezetten bélmozgásokat serkentő élelmiszerek fogyasztásával is sokat segíthetünk a székrekedésen. Ilyenek a nyers (esetleg aszalt) gyümölcsök, zöldségek, teljes kiőrlésű lisztből készült pékáruk, tejtermékek és minden olyan étel, amely növényi rostban gazdag. Amit pedig mindenképpen kerülni kell (ez lesz a rossz hír): csokoládé, édességek, kakaó, valamint a finom kiőrlésű lisztes termékek (a reggeli nutellás croissant-ról tehát mindenképpen szokjunk le).

Blonde,Woman,Eating,Green,Healthy,Tasty,Eco,Salad,On,City

Fotó: Shutterstock

Zaklatott, rendszertelen életmód esetén az időbeosztásra jobban figyelve tudunk javítani a helyzeten. Természetesen az életmódváltás minden esetben a legnagyobb és legnehezebb feladat, azonban ha már annyit elérünk, hogy minden nap ugyanabban az időben megkíséreljük a székelést, szervezetünk előbb-utóbb hozzá fog szokni a rendszerességhez. Ehhez persze az is kell, hogy az alvási ciklusunk se nagyon ingadozzon.

Mozgásszegény életmód esetében sincsenek csodák, a mindennapi testmozgást be kell építenünk a napi rutinunkba. Ha csak reggelente vagy esténként röpke 5-10 percünk van tornázni, már akkor is 5-10 perccel többet tettünk az egészségünkért és emésztésünk megfelelő működéséért.

Néhány házi praktika cikkünk végére a székrekedés ellen:

  • Felkelés után egy bögre meleg folyadék (tea, tej, esetleg (tejes) kávé)
  • Minden étkezés előtt egy pohár víz, illetve a nap során minél több folyadék elfogyasztása
  • Zöldségből együnk, amennyit csak tudunk (napi fél kiló lenne az ideális egyébként)
  • Sokan a paraffin-olaj esküsznek, de kettős a megítélése. Tény, hogy elősegíti a normális székletürítést. A titok, hogy ezek az olajok a béltartalom csúszósságát növelik, amivel a szorulás, a fájdalmas ürítés elkerülhető. Viszont túlzásba se vigyünk, ugyanis megakadályozhatja a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, valamint ha véletlenül félrenyelnénk, a tüdőbe jutva akár súlyos tüdőgyulladást is okozhat.

További hasznos információért klikkeljen ide.

Kapcsolódó hírek