Milyen törvényszerűségeket találhatunk a vállalkozások működésében?

Milyen törvényszerűségeket találhatunk a vállalkozások működésében?

Az élet bármely területén lehet törvényszerűségeket felfedezni. Ha nem ismered ezeket, akkor komoly tanulópénzt kell fizetned, amikor saját bőrödön tapasztalva kell megismerned ezeket. Az sem ritka, hogy például valamely tudományág törvényei egy másik területen is alkalmazhatók.

Számos találmány született úgy, hogy egy területen elért eredményeket egy teljesen más helyen kezdtek el alkalmazni. Ebben a cikkben a robotika törvényeit és a vállalkozások működését állítjuk párhuzamba.

A robotika három törvénye

A robotika 3 törvényét Isaac Asimov alkotta meg, és a tudományos-fantasztikus könyveiben osztotta meg a világgal:

  • A robotnak tilos kárt okoznia emberi lényben, sőt nem tűrheti tétlenül, hogy emberi lény károsuljon.
  • A robotnak engedelmesen követnie kell az emberi lények utasításait, kivéve, ha azok sértik az első törvényt.
  • A robotoknak meg kell saját magukat is védeni, de ez nem ütközhet az első és második törvénybe.

A robotika és a vállalkozás hasonlósága

Ha a fenti törvényekben a robot helyébe a céget tesszük, az emberi lények helyébe pedig az ügyfeleket, akkor megalkothatjuk a vállalkozások három alaptörvényét:

  • A cég a tevékenységével nem okozhat kárt az ügyfélnek, sőt minden eszközzel meg kell akadályoznia, hogy az ügyfél kárt szenvedjen.
  • Az ügyfelek kérése szent, amelyet a cégnek illik teljesítenie, kivéve, ha ez az első törvénybe ütközik.
  • A cégnek a saját érdekeit is figyelembe kell vennie, védenie kell magát, ha ez nem mond ellent az első és második törvénynek.

Az első törvény azt jelenti, hogy a cégnek mindent el kell követnie, hogy az ügyfél ne kövessen el hibákat, vagy megszüntesse a korábbi hibás gyakorlatot. Egy online marketing ügynökségnél, mint a Klikkmarketing, ilyen az ügyfél weboldalának javítása, a Google Ads és Facebook-kampányok optimalizálása. Kérj egy díjmentes konzultációt!

A második törvényt úgy értelmezzük, hogy a cég igyekszik az ügyfél minden kérését teljesíteni, ha ezzel sérti az első törvényt. Az ügyfelek sokszor szeretnének olyan dolgot, amellyel kárt okoznának saját maguknak, ilyenkor erre mindenképpen fel kell hívni a figyelmét.

A harmadik törvény azt jelenti, hogy egy üzlet akkor jó, ha mindenki nyer, tehát a cégnek is előnyösnek kell lennie. Ha a cégnek csak a saját értékrendjének feláldozásával vagy túl nagy ráfordítással tudná az ügyfél igényeit teljesíteni, akkor az üzletet nem szabad megkötni.

Valójában nagyon kívánatos lenne, hogy minden vállalkozás betartsa ezeket a törvényeket és etikusan, ügyfélcentrikusan működjön! Néha természetesen előfordul, hogy a kecske és káposzta megmaradás törvényét kell követni, bizonyos fokig engedni kell az ügyfél kérésének, de az etikus magatartás a piac összes szereplőjétől elvárható lenne. Alap értékrendünket még nagy pénz reményében sem szabad feladnunk!

Kapcsolódó hírek