Amit a vashiány tüneteiről és kezeléséről tudni érdemes

Amit a vashiány tüneteiről és kezeléséről tudni érdemes

A vashiány a leggyakoribb betegségek egyike, melynek igen változatos tünetei vannak, így elég nehéz ráismerni, hogy vajon ez okozza-e a problémát. Ám egy egyszerű vérvétel során megbizonyosodhatunk róla, hogy valóban a szervezetünk ürülőfélben lévő vaskészletei miatt nem érezzük magunkat 100 százalékosan egészségesnek, és megkezdődhet a vaspótlás. De egyáltalán miért van szükségünk vasra, milyen tünetekre számíthatunk hiány esetén, illetve hogyan kezelhető a betegség? Erre kerestük a választ.

Milyen szerepe van a vasnak a szervezetünk működésében?

A vas egy olyan nyomelem, melynek fő funkciója, hogy segítsen az oxigénnek eljutni a sejtekhez. A vas nagy része a hemoglobinban található, mely a vörösvértestek alkotóeleme, melyek biztosítják az oxigén és a szén-dioxid szállítását a vérben, de emellett a vasnak az anyagcserében szintén fontos szerepe van.

Bár a szervezetünk működéséhez szükség van vasra, mégsem képes az előállítására, ezért táplálékkal vagy vaspótlással kell bejuttatnunk. Az állati eredetű élelmiszerek közül a tejben, a tojásban és a húsban egyaránt található vas, míg a növények közül a spenót, a sóska és a lencse szintén kiváló vasforrás.

Milyen tünetei vannak a vashiánynak?

Bár a szervezetünk vasraktáraiban képes a vas tárolódni, de igen csekély a raktár mérete, ezért naponta táplálkozással kell a kellő vasmennyiséget bevinnünk. Ha pedig ez elmarad, idővel olyan tünetekkel számolhatunk, mint a gyakori fejfájás, a tartós fáradtság, a gyors kimerülés, a körmök töredezése, az izomgörcs és a vashiányos vérszegénység szintén a kevés vas számlájára írható.

A vérszegénység pedig további komoly tünetekhez, sőt betegségekhez és akár halálhoz is vezethet, hiszen ebben az esetben csökken a szervezetben lévő hemoglobin mennyisége és a vörösvértestek száma, vagyis a szervezet oxigénellátottsága kerül veszélybe.

Hogyan pótolható a vas?

Elsősorban a kiegyensúlyozott táplálkozás fontosságára kell helyeznünk a hangsúlyt, hiszen ha a megfelelő formában és mennyiségben fogyasztunk magas vastartalommal rendelkező élelmiszereket, akkor jó eséllyel nem alakul ki vashiány. Persze külön figyelmet igényelnek az olyan életszakaszok, mint a terhesség, a szoptatás, a serdülőkor vagy az aktív sportolás időszaka, melyben megnő a szervezet vasigénye.

Problémát okozhat az is, ha valamilyen felszívódási zavarral, például cökáliával küzdünk, hiszen ebben az esetben hiába pótoljuk a vasat, az nem tud felszívódni megfelelően. Erre a megoldást az jelenti, ha mielőbb kezeltetjük a betegséget, ezáltal megelőzzük a vasraktárak kiürülését, és kiegyensúlyozott, vasban gazdag táplálkozással, illetve szükség esetén vaspótlással gondoskodunk a megfelelő vasbevitelről.

Amennyiben több információra lenne szükséged a vashiányról, keresd fel az Intima.hu oldalát, ahol további hasznos cikkeket olvashatsz a témában!

Kapcsolódó hírek