Augusztus elsejétől tíz regionális vasútvonalat bezár a MÁV, és ott „vonathelyettesítő autóbuszokkal szolgálja ki utasait” – olvasható a vállalat múlt pénteki közleményében. A megszorító intézkedés szövege azzal szédít, hogy így „az érintett mellékvonalakon közlekedő korszerű, légkondícionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek majd lehetővé” az utasok számára.
A döntés ellen azonban számos egyesület és civil szervezet fejezte ki tiltakozását, és a Magyar Közlekedési Klub Facebook-oldalán megjelent közleményben sorolják, hogy miért rossz ötlet a vasútvonalak megszüntetése.
Orbán Viktorhoz címzett nyílt levelükben a tucatnál is több szervezet azt írja, a járatritkítás
- teljesen szembemegy a kormány vidékbarát politikájával;
- ez ugyanaz a megközelítés, amit a „sokat kárhoztatott Gyurcsány-Bajnai kormány” képviselt, és „aminek ellenzésével az Ön pártja anno nem kevés politikai tőkét kovácsolt”;
- fél-egy évvel ezelőtti kormányzati döntésekkel megy szembe;
- az „azonnali, statáriális jelleg ismét aláássa az emberek közszolgáltatásba, államba vetett bizalmát”.
A tiltakozó egyesületek úgy vélik, a döntés közvetlen oka, hogy a miniszter (Lázár János – a szerk.) megijedt egy közelmúltbeli kínos balesettől, amelyben járműhiba miatt utasok sérültek meg.
Azt írják, az ijedelem jogos, de a vasúti szolgáltatás tönkretétele az ország szegény, periférikus régióiban nem megoldás, hanem „szánalmas pótcselekvés”. Emlékeztetnek, a megspórolt 5 motorvonat jelentéktelen, a magyar vasút járműgondjai százas nagyságrendűek, ehelyett „valódi elképzelésekre, szakmai munkára van szükség, nem egyik napról a másik napra élésre”.
A vasúti járműhelyzet kezelésére a tiltakozók szerint számos olyan lehetőség van, amely gyors és olcsó megoldást kínál a szolgáltatás szintjének csökkentése nélkül:
„A magyarhoz hasonló adottságú vasúthálózatokon számos eladó használt jármű van, amelyek a magyarnál magasabb színvonalat képviselnek, ott azonban már feleslegessé váltak. Ezeket meg kell vásárolni!”
– írják.
Azt is hozzáteszik: „amennyiben a MÁV-Start nem alkalmas a feladata ellátására, számos környező ország példáját követve (Szlovákia, Ausztria, Románia, Németország, Csehország stb.) meg lehet bízni más vasúti céget is a feladat ellátásával”. Úgy vélik, a feladatra jelentkező bőven volna, és jobb járművekkel azonnal át tudnák venni a szolgáltatást számos vasútvonalon.
A tiltakozó szervezetek szerint a tárcánál hiányzik a szakmai tudás és bármiféle jövőkép, és az irreálisan olcsó bérlet sem megoldás, ha az emberek bennégnek a vonatban.
„Ezért kérjük Tisztelt Miniszterelnök Urat, hogy a vidék közlekedésének megmentése érdekében tegyen gyors lépéseket! Vonják vissza a vasúti járatritkításokat, és cselekedjenek a hiányzó vasúti járművek pótlása érdekében!”
– olvasható a közleményben.