„Az állami tulajdonú közlekedési szolgáltató társaságok összehangolt, egységes közlekedésszakmai működtetésének és közös stratégiai irányításának hosszú távú erősítése érdekében július 15-től a Volánbusz Zrt. tulajdonosi joggyakorlója a MÁV Zrt. lesz” – közölte a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter sajtó és kommunikációs főosztálya szerdán.
Tájékoztatásuk szerint az „egységes irányítási struktúra” megteremtésével megvalósul az a kormányzati szándék, hogy a jövőben az ország valamennyi településén javuljon a közösségi közlekedési közszolgáltatás, a vidéki lakosok mobilitásának biztosítása, a városi és agglomerációs forgalom pedig a környezetkímélő közösségi közlekedésre terelődjön át.
Magyarán emelkedjen a tömegközlekedés színvonala.
A közös stratégiai irányítás hosszú távon megteremti az egységes autóbuszos és vasúti menetrend kialakításához, a vasúti ráhordó hálózatok és a menetrendi csatlakozások fejlesztéséhez, valamint az egységes jegy- és tarifa rendszer, utastájékoztatás és arculat kialakításához szükséges feltételeket – magyarázzák.
Hozzáteszik: a társaságok önállósága, szakmai irányítása, a társaságok által ellátott személyszállítási feladatok nem változnak.
2012 óta napirenden volt
Az összeolvadás kapcsán az Index megjegyezi, a kérdés évek óta napirenden volt, ez lehet ugyanis a megoldás a vasúti és közúti tömegközlekedés összehangolására, a jegyrendszer egységesítésére, és a gyér forgalmú vasúti szárnyvonalak kiváltására.
Az Orbán-kormány már 2012-ben közös holdingba akarta terelni a vasúti és a buszos közlekedést, de ezt a MÁV adósságára hivatkozva akkor nem lépték meg. 2015-ben Vitézy Dávid volt BKK-vezérigazgató kapta meg a feladatot, fél éve volt rá. Utoljára pedig 2019-én tett javaslatot a közös holdingra a kormány, a mostani közlemény szerint viszont végül nem ez a forma valósult meg.